Skip to main content

Testen met persoonsgegevens

Mogen organisaties na de inwerkingtreding van de AVG nog wel testen met echte klantgegevens? Als binnen een organisatie persoonsgegevens worden verwerkt, moet vooraf worden geformuleerd voor welk doel deze verwerking plaatsvindt, en op basis van welke grondslag. Het ligt voor de hand dat er dan voornamelijk wordt gedacht vanuit de primaire bedrijfsprocessen. Een webwinkel moet bestellingen kunnen afhandelen. Een verzekeringsmaatschappij sluit polissen af en draag zorg voor een efficiënte schadeafhandeling.

Op de achtergrond gebeurt er natuurlijk ook het nodige. Vrijwel alle (persoons-) gegevens worden geautomatiseerd verwerkt. Talloze ondersteunende ICT processen zorgen ervoor dat de levering van producten en diensten kan worden gegarandeerd. Als hierbij persoonsgegevens zijn betrokken vallen ook deze processen onder het begrip ‘verwerking’ en zal moeten worden beoordeeld met welk doel en op welke grond deze verwerking plaatsvindt. In sommige gevallen valt dit geheel of gedeeltelijk samen met het doel dat is geformuleerd voor de primaire verwerking. Bij andere ondersteunende processen is dat minder duidelijk. Mag software voor een webwinkel worden getest met behulp van echte klantgegevens, zodat bestellingen in de toekomst nog sneller kunnen worden afgeleverd? Op basis van welke verwerkingsgrond?

Artikel 6.4 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bepaalt als volgt:

6.4   Wanneer de verwerking voor een ander doel dan dat waarvoor de persoonsgegevens zijn verzameld niet berust op toestemming van de betrokkene (…) houdt de verwerkingsverantwoordelijke bij de beoordeling van de vraag of de verwerking voor een ander doel verenigbaar is met het doel waarvoor de persoonsgegevens aanvankelijk zijn verzameld onder meer rekening met:

a) ieder verband tussen de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens zijn verzameld, en de doeleinden van de voorgenomen verdere verwerking;

Het is interessant om eens te kijken naar de overwegingen die aan de artikelen van de verordening voorafgaan. Meer concreet: overweging 49 AVG. Hieronder een ingekorte weergave:

De verwerking van persoonsgegevens voor zover die strikt noodzakelijk en evenredig is met het oog op netwerk- en informatiebeveiliging, d.w.z. dat een netwerk of informatiesysteem op een bepaald vertrouwelijkheidsniveau bestand is tegen incidentele gebeurtenissen of onrechtmatige of kwaadaardige acties (…), vormt een gerechtvaardigd belang van de verwerkingsverantwoordelijke in kwestie. (…).

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De interne controlecyclus; zo maak je toetsing werkbaar
Een belangrijk onderdeel binnen de BIO 2.0 is de interne controlecyclus: hoe toets je structureel of je maatregelen ook echt doen wat ze moeten doen? Niet één keer per jaar omdat het moet, maar continu, als onderdeel van je dagelijkse praktijk. In deze blog laat ik zien hoe je die controlecyclus slim en werkbaar inricht.
Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.
Van afspraken naar praktijk: grip op gegevensdeling in samenwerkingsverbanden
Gemeenten werken steeds vaker samen. Die samenwerking is logisch want samen kun je meer bereiken maar het betekent ook dat er steeds meer gegevens gedeeld worden. En dan is de vraag: hoe zorg je ervoor dat dit rechtmatig, veilig en transparant gebeurt, zonder dat je verstrikt raakt in verantwoordelijkheden of risico’s?

Meer recente berichten

Autoriteit Persoonsgegevens en tennisbond stoppen rechtszaak na uitspraak EU-Hof
Verder lezen
IBD waarschuwt voor digitale dreigingen rond verkiezingen
Verder lezen
Gemeente Eindhoven niet meer onder extra toezicht om privacybeleid
Verder lezen
Bedrijven zoeken balans tussen cloudtelefonie en cybersecurity
Verder lezen
Zonder anonimisering is de waarde van AI beperkt
Verder lezen
AIVD benadrukt belang van updaten printers en routers in overheidscampagne
Verder lezen
Verkiezingen 2025: wat willen de partijen met de belangrijkste privacy-onderwerpen?
Verder lezen
BIO2 verankert informatiebeveiliging binnen gehele overheid
Verder lezen
Weinig aandacht voor gegevensdeling in verkiezingsprogrammas
Verder lezen
1 jaar NIS2: waar staan we in Belgie?
Verder lezen