ENSIA: format plan van aanpak 2019

Het format Plan van Aanpak ENSIA 2019 is gemaakt om ENSIA-coördinatoren te ondersteunen bij het organiseren van de verantwoording over informatieveiligheid. In het format is uitgegaan van de specifieke kenmerken van het invoeringsjaar 2019. Het gebruik van dit format is naar eigen inzicht toe te passen.

Dit plan van aanpak helpt u om de benodigde activiteiten te omschrijven om de ENSIA verantwoording uit te voeren. Het plan heeft tot doel om uitvoering van ENSIA in goede banen te leiden en de rollen en taken te organiseren. In dit plan komen de volgendevoor de uitvoering relevante onderwerpen aan bod: beschrijving ENSIA 2019 en resultaten, activiteiten, planning, communicatie, organisatiestructuur en begroting. In het format zijn basisteksten, suggesties en vragen opgenomen die helpen om de aanpak te formuleren die het beste past bij uw gemeente.De organisatie van de verantwoording raakt verschillende afdelingen van de gemeente en vraagt de inzet van mensen op operationeel, tactisch en strategisch niveau. Om draagvlak te creëren voor de aanpak, goedkeuring te krijgen voor inzet van mensen en eventueel middelen, raadt VNG Realisatieaan om het plan van aanpak te laten accorderen door het managementteam van uw gemeente.Toelichting op het gebruik van verschillende lettertypes:

  • Cursieve tekst betreft een toelichting op het in de paragraaf beschreven onderwerp.
  • Standaard geschreven teksten zijn teksten die u kunt overnemen in uw eigen plan van aanpak.
  • [Geel gearceerd] zijn teksten waar de eigen gemeentenaam of naam van de medewerker kan worden ingevuld.
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Dataminimalisatie: waarom minder soms meer is.
: In de digitale wereld waarin we leven, verzamelen we een enorme hoeveelheid gegevens. Maar in deze tijd van dataverzameling is er gelukkig ook een AVG-principe dat steeds meer aandacht krijgt: gegevensminimalisatie.
Hoe zorg je dat een SaaS-leverancier voldoet aan je beveiligingseisen?
Gemeenten besteden het beheer van software steeds vaker uit en maken hierbij gebruik van SaaS. Bij de selectie van een SaaS-leverancier is het belangrijk dat de leverancier weet wat er van hen verwacht wordt als het gaat om informatiebeveiliging. Want hoe zorg je ervoor dat ook die oplossingen aan de eisen van de gemeente voldoen?
Wat zijn de verplichtingen rondom het melden van een datalek?
Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt, is verplicht om een melding te maken bij de AP wanneer er zich een datalek heeft voorgedaan, zo ook gemeenten. Maar wanneer en voor welke datalekken moet je de AP informeren? En wanneer moet je het datalek melden aan de betrokkenen? Je leest het in deze blog.

Meer recente berichten

AI en regelgeving zorgen voor nieuwe uitdagingen
Verder lezen
Privacy: de poortwachter voor onze mensenrechten
Verder lezen
Nieuwe Archiefwet verslechtert positie burger
Verder lezen
Extra geld voor toezicht op nieuwe digitale wetgeving
Verder lezen
Oeps: gemeente Alkmaar maakt per ongeluk 236.000 euro over aan nepdirecteur
Verder lezen
Kuipers: dataopslag huisartsen is niet mijn zaak
Verder lezen
Consumentenbond klaagt Google aan en eist 750 euro per gebruiker
Verder lezen
Cisco VPN s zonder multifactorauthenticatie gericht op Akira Ransomware
Verder lezen
De dieven specialiseren zich. Er is een cybercrimineel voor iedereen
Verder lezen
Juridische strijdbijl weer opgegraven: Franse politicus wil Data Privacy Framework van tafel
Verder lezen