Gebruik jij als gemeente WhatsApp als dienstverleningskanaal voor klantcontact? Vanaf 7 december kan dat (tijdelijk) niet meer, omdat het juiste zakelijk account (nog) niet beschikbaar is voor Nederlandse gemeenten.
Vanaf 7 december 2019 is het
niet meer mogelijk om WhatsApp als dienstverleningskanaal te gebruiken
zonder zakelijk account. Het juiste zakelijk account is (nog) niet
beschikbaar voor Nederlandse gemeenten waardoor het niet mogelijk is om
WhatsApp als dienstverleningskanaal aan te bieden.
Het gaat hierbij om het gebruik van WhatsApp als dienstverleningskanaal voor klantcontact. Het gaat hier dus niet om het gebruik van WhatsApp tussen medewerkers persoonlijk en klanten, maar om inzet van WhatsApp als dienstverleningskanaal.
VNG heeft in de afgelopen periode met verschillende partijen contact gehad en heeft kennisgenomen van de situatie rondom WhatsApp.
Vanuit IB&P houden we je graag op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We plaatsen iedere werkdag gemiddeld twee nieuwsberichten en bundelen deze elke week in een mooi overzicht.
: In de digitale wereld waarin we leven, verzamelen we een enorme hoeveelheid gegevens. Maar in deze tijd van dataverzameling is er gelukkig ook een AVG-principe dat steeds meer aandacht krijgt: gegevensminimalisatie.
Gemeenten besteden het beheer van software steeds vaker uit en maken hierbij gebruik van SaaS. Bij de selectie van een SaaS-leverancier is het belangrijk dat de leverancier weet wat er van hen verwacht wordt als het gaat om informatiebeveiliging. Want hoe zorg je ervoor dat ook die oplossingen aan de eisen van de gemeente voldoen?
Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt, is verplicht om een melding te maken bij de AP wanneer er zich een datalek heeft voorgedaan, zo ook gemeenten. Maar wanneer en voor welke datalekken moet je de AP informeren? En wanneer moet je het datalek melden aan de betrokkenen? Je leest het in deze blog.