Skip to main content

Chief Data Officer in publieke dienst

In Nederland zijn er naar schatting 400 CDO’s (Chief Data Officer). De meeste van hen zijn werkzaam in de private sector, maar ook in de publieke sector kom je ze steeds vaker tegen. Sterker nog: de roep om CDO’s in publieke dienst wordt steeds groter. In welke behoefte voorzien zij en wat doen de CDO’s eigenlijk?

In onze datasamenleving wordt van organisaties steeds sneller gevraagd om te reageren, wendbaar en adaptief te zijn. Ook van overheden wordt gevraagd meer wendbaar en adaptief in te spelen op signalen. Sterker nog, het niet vlot en adequaat handelen van de overheid, terwijl de data ‘voor handen’ zijn, wordt door politiek, burgers en bedrijven niet meer geaccepteerd. Data moeten beter benut: ontgonnen, opgewerkt, verrijkt en geëxploreerd worden. Dataexploratie is een relatief nieuw begrip en houdt het verkennen van data, op basis van diverse interne en externe bronnen, in. Zo is het idee ontstaan om een centrale rol te introduceren voor het verzamelen en analyseren van (big en open) data: de Chief Data Officer.

Aangetoond is dat, indien de toegang tot data democratiseert, er aantoonbaar betere beslissingen genomen kunnen worden. Voorwaarde is uiteraard wel dat de datakwaliteit hoog is. Door geavanceerde data-analyses kan vervolgens meerwaarde uit data worden gehaald. Het analyseren van (big en open) data kunnen nieuwe en/of verbeterende inzichten opleveren als input voor beleid, verbeterde dienstverlening aan burgers en bedrijven en gerichte handhaving. De datagedreven overheid is geboren: de overheid wil meerwaarde uit data halen, data als een ‘publieke asset’ aanwenden voor de moderne dienstverlening en publieke opgaven.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen