Skip to main content

Autoriteit Persoonsgegevens krijgt ruim twee keer zoveel personeel

Goed nieuws voor de Autoriteit Persoonsgegevens. De Tweede Kamer heeft ingestemd met een motie waarin ze het kabinet oproept om het budget voor de toezichthouder dusdanig te verhogen dat ze haar taken beter kan uitoefenen. Het aantal fulltime banen (fte) moet volgend jaar groeien van 184 naar 470.

Autoriteit Persoonsgegevens kampt met ernstig personeelstekort

Aleid Wolfsen, bestuursvoorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), roept al langer dat zijn organisatie het vele werk niet aankan. In een interview met dagblad Trouw in november sprak hij over ‘lachwekkende achterstanden’. En dat terwijl het werk van de toezichthouder in zijn ogen met de dag ‘belangrijker en omvangrijker’ wordt. De gevolgen van een datalek kunnen enorm zijn, zo waarschuwde Wolfsen. “Als jouw data wordt gestolen, is dat veel heftiger dan als jouw fiets wordt gestolen. Je bent je data in het digitale tijdperk.”

Het onderzoeken van privacyschendingen is niet de enige taken van de Autoriteit Persoonsgegevens. De toezichthouder kan ook boetes opleggen, wat sinds de inwerkingtreding van de AVG in mei 2018 al enkele malen is gebeurd. Daarnaast houdt de AP zich ook bezig met het geven van voorlichting, maar daar is amper personeel voor. Voor het gehele openbaar bestuur -van gemeentes tot provincies, van zelfstandige bestuursorganen tot ministeries- zijn er 2 fte beschikbaar om voorlichtingsactiviteiten te verzorgen. De financiële sector moet genoegen nemen met 1,75 fte.

In 2020 werden er maar liefst 27.800 privacyklachten ingediend bij de toezichthouder. Op dit moment is het zo dat minder dan één medewerker zich fulltime bezighoudt met deze klachten. De gemiddelde wachttijd voor het afhandelen van een klacht is opgelopen van drie maanden naar een half jaar. Katja Mur, bestuurslid van de privacywaakhond, vertelde dat de toezichthouder momenteel slechts 0,04 procent van alle klachten behandelt. Met tips van burgers over mogelijke privacyschendingen wordt vanwege het personeelstekort niets gedaan. Van alle datalekken die bij de AP binnenkomen, wordt slechts 0,3 onderzocht. Projecten zoals toezicht op algoritmes die persoonsgegevens verzamelen, komen momenteel niet van de grond.

Tweede Kamer stemt in met motie om meer geld vrij te maken voor AP

De cijfers en voorbeelden tonen aan dat de Autoriteit Persoonsgegevens aanzienlijk meer personeel nodig heeft. De Tweede Kamer ziet nu ook de ernst van de huidige situatie in. Vorige week diende Maarten Hijink (SP) een motie in om het budget van de toezichthouder te vergroten.

In de motie -die naast de SP ook werd ondertekend door D66, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie, PVV, DENK, 50Plus en PvdD- vragen de opstellers aan de minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus om het budget van de toezichthouder dusdanig te verhogen ‘dat zij in staat wordt gesteld om aan het realistische groeipad te kunnen voldoen’. Daarvoor moet de AP groeien van 184 naar 470 fte.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de CISO tijdens calamiteiten
Een cyber- of ransomware-aanval of een groot datalek: het is de nachtmerrie van elke gemeente. Op zo’n moment moet er snel gehandeld en besloten worden. De Chief Information Security Officer (CISO) speelt daarin een cruciale rol. Maar hoe ziet die rol er in de praktijk uit? Is de CISO vooral degene die meekijkt en adviseert, of iemand die ook actief meebeslist in het calamiteitenteam
De interne controlecyclus; zo maak je toetsing werkbaar
Een belangrijk onderdeel binnen de BIO 2.0 is de interne controlecyclus: hoe toets je structureel of je maatregelen ook echt doen wat ze moeten doen? Niet één keer per jaar omdat het moet, maar continu, als onderdeel van je dagelijkse praktijk. In deze blog laat ik zien hoe je die controlecyclus slim en werkbaar inricht.
Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.

Meer recente berichten

IT-afval is het nieuwe datalek
Verder lezen
Zorgbestuurder kan niet meer om cyberbeveiliging heen
Verder lezen
Klacht tegen Ierland over aanstelling van Meta-lobbyist als privacytoezichthouder
Verder lezen
Hoe it-leiders regelmatig hun eigen security-regels omzeilen
Verder lezen
Smartphones verzamelen onze data: geen privacy in je broekzak
Verder lezen
Cybersecurity awareness is belangrijk, maar niet alleen in oktober
Verder lezen
EU-voorstel voor Chat Control opnieuw op de schop
Verder lezen
Landen opgeroepen om VN-verdrag tegen cybercrime niet te ondertekenen
Verder lezen
Datalek Postcode Loterij gaf 1580 deelnemers inzage in elkaars gegevens – update
Verder lezen
Bedrijven controleren toeleveringsketen nauwelijks op cyberrisicos
Verder lezen