Skip to main content

Data Privacy Day: if you collect it, protect it – 5 tips

Omdat dataprivacy bij zowel consumenten als bedrijven hoog op de agenda zou moeten staan, vindt jaarlijks Data Privacy Day (28 januari) plaats. De laatste editie stond in het teken van het respecteren van privacy. Volgens het Center for Cyber Security Belgium moeten organisaties verantwoordelijkheid nemen voor het beschermen van de persoonlijke gegevens van individuen tegen ongeautoriseerde toegang en zorgen voor eerlijke, relevante en legitieme gegevensverzameling en -verwerking.

De praktijk leert dat er nog altijd organisaties zijn die niets doen of die het minimale doen om compliant te zijn in het kader van de bescherming van privacy en persoonlijke gegevens. Toch kunnen we gelukkig vaststellen dat privacy in België al regelmatig hoger op de agenda prijkt, ook bij consumenten. Zo zijn er rechtszaken tegen de overheid aangespannen inzake privacygevoelige zaken, zoals vingerafdrukken op de eID-kaart.

Daarnaast neemt het aantal bedrijven toe dat de bescherming van de privacy van hun klanten en medewerkers serieus neemt. De focus ligt dankzij de wetgeving vaak op het beschermen van klantdata, maar dit weerhoudt steeds meer bedrijven er niet van hun eigen kroonjuwelen, oftewel gevoelige data te beschermen. Het is belangrijk inzichtelijk te hebben welke gevoelige informatie je als organisatie bezit. Heel wat data zijn namelijk toch wel gevoelig of kunnen op welke manier dan ook interessant zijn voor kwaadwillenden. Dit verschilt erg per sector.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen