Skip to main content

Belastingdienst stuurt brief over fraudesignalering

Ongeveer 240.000 belastingplichtigen krijgen de komende maanden van de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen te horen dat hun gegevens in de zogeheten fraudesignaleringsvoorziening (FSV) hebben gestaan. De eerste 2000 krijgen nog deze maand het bericht, waarin de Belastingdienst spijt betuigt voor het gebruik van dit systeem dat niet aan de privacywet AVG voldeed. De overige brieven worden, tot eind juni, in twee zendingen verstuurd. Dat schrijft staatssecretaris Vijlbrief in een brief aan de Tweede Kamer.

Gebruik FSV

In de brief legt de Belastingdienst onder meer uit wat FSV was en waarvoor het werd gebruikt. De meeste mensen hebben van deze registratie geen gevolgen ondervonden. Bij een nog onbekend aantal is mogelijk een verzoek om een betalingsregeling of minnelijke schuldsanering automatisch afgewezen omdat zij in FSV stonden. Zij worden in de brief opgeroepen zich te melden. Ook als zij zich niet hebben gemeld en nader onderzoek door de Belastingdienst wijst uit dat zij onterechte nadelige gevolgen hebben ondervonden van vermelding in FSV, krijgen zij later een tweede brief.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen