Skip to main content

Informatiebeveiliging en privacy continue prioriteit voor CBS

Het CBS heeft informatiebeveiliging en privacy permanent zeer hoog op zijn agenda staan. Dit blijkt onder andere uit het feit dat het bureau zijn beleid op deze punten regelmatig extern laat toetsen. Onlangs is dit weer gebeurd en is het statistiekbureau opnieuw gecertificeerd op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Het bevestigt dat de gegevens van bedrijven en personen bij het CBS veilig en goed beschermd zijn.

Strenge eisen

Het CBS hanteert zeer strenge eisen op het gebied van informatiebeveiliging en privacy, zegt Douwe Kuurstra, hoofd van de CBS Auditdienst. ‘En we vinden het daarom belangrijk om ons beleid regelmatig extern te laten toetsen. We zoeken namelijk continu naar hoe het nóg beter kan. Dat is essentieel voor een statistiekbureau. De audit bestaat uit een diepgaand onderzoek, waarbij onze medewerkers geïnterviewd worden en auditors ook achter de schermen meekijken in de computerprogramma’s. We hebben het onderzoek goed doorlopen en we zijn het komende jaar dus weer officieel gecertificeerd.’

Toegang tot data

Tijdens de audit is onder meer beoordeeld of het CBS alleen die data verzamelt die het nodig heeft voor zijn wettelijke taak. Ook onderzochten de auditors of alleen dié mensen die werken met bepaalde data daar toegang toe hebben. Kuurstra legt uit: ‘Alleen de makers van de betreffende statistiek kunnen bij de dan al onherkenbaar gemaakte data. Alle andere medewerkers van het CBS niet.’ Natuurlijk wordt ook onderzocht of de data voldoende beschermd zijn voor mensen van buitenaf. Dat blijkt het geval.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen