Opinie EDPS over Digital Services Act en de Digital Markets Act
De European Data Protection Supervisor (EDPS) heeft twee opinies gepubliceerd over de conceptvoorstellen voor de Digital Services Act en de Digital Markets Act. De EDPS verwelkomt beide voorstellen, maar ziet ook verbeterpunten en kansen voor een betere samenwerking tussen de verschillende belanghebbende autoriteiten.
Conceptvoorstellen
De EDPS is een onafhankelijke toezichthoudende autoriteit die ervoor zorgt dat de Europese instellingen en organen het recht op privacy en gegevensbescherming in acht nemen wanneer zij persoonsgegevens verwerken en nieuwe beleidslijnen ontwikkelen. Beide conceptvoorstellen vinden hun oorsprong in het werkprogramma 2020 van de Europese Commissie. De conceptvoorstellen overlappen de volgende rechtsgebieden: databescherming, consumentenbescherming en mededingingsrecht. De wetgevingsvoorstellen dragen bij aan een betere werking van de interne markt voor consumenten, bedrijven en de maatschappij. Kleinere bedrijven krijgen zo de kans om te kunnen groeien op de digitale markt. Dit is van belang voor de decentrale overheden, omdat startups zo beter kunnen concurreren met grotere platforms. Hiermee wordt de lokale economie bevorderd. De EDPS concludeert wel dat voor een succesvolle implementatie alle belanghebbende autoriteiten samen moeten werken.
Digital Services Act
De EDPS geeft in zijn opinie over de Digital Services Act aan dat ze de Commissie steunen bij het bevorderen van een transparante, veilige online omgeving. Het doel van de Digital Services Act is om een veilige digitale ruimte te creëren waarin de grondrechten van alle gebruikers van digitale diensten worden beschermd. De EDPS geeft echter ook enkele verbeterpunten. Ten eerste raden ze aan om extra maatregelen te treffen omtrent content moderation. Content moderation houdt in dat digitale platformen regels hebben over wat er geplaatst mag worden op hun platform. Striktere regels zullen bijdragen aan het verminderen van berichten met een illegale inhoud. Ten tweede zijn er aanvullende regels inzake online targeted advertisement nodig die verder strekken dan enkel transparantie. Online targeted advertisement is een manier van adverteren waarbij advertenties specifiek zijn gericht op de individuele consument door het gebruik van persoonlijke data. De EDPS raadt aan om een geleidelijke afschaffing te overwegen, die leidt tot een verbod op targeted advertisement op basis van doordringende tracking methodes.
Verder lezen bij de bronLees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy | Verder lezen | |
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020 | Verder lezen | |
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem | Verder lezen | |
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP | Verder lezen | |
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven | Verder lezen | |
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams | Verder lezen | |
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging | Verder lezen | |
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen | Verder lezen | |
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG | Verder lezen | |
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval | Verder lezen |