Skip to main content

Opinie EDPS over Digital Services Act en de Digital Markets Act

De European Data Protection Supervisor (EDPS) heeft twee opinies gepubliceerd over de conceptvoorstellen voor de Digital Services Act en de Digital Markets Act. De EDPS verwelkomt beide voorstellen, maar ziet ook verbeterpunten en kansen voor een betere samenwerking tussen de verschillende belanghebbende autoriteiten.

Conceptvoorstellen

De EDPS is een onafhankelijke toezichthoudende autoriteit die ervoor zorgt dat de Europese instellingen en organen het recht op privacy en gegevensbescherming in acht nemen wanneer zij persoonsgegevens verwerken en nieuwe beleidslijnen ontwikkelen. Beide conceptvoorstellen vinden hun oorsprong in het werkprogramma 2020 van de Europese Commissie. De conceptvoorstellen overlappen de volgende rechtsgebieden: databescherming, consumentenbescherming en mededingingsrecht. De wetgevingsvoorstellen dragen bij aan een betere werking van de interne markt voor consumenten, bedrijven en de maatschappij. Kleinere bedrijven krijgen zo de kans om te kunnen groeien op de digitale markt. Dit is van belang voor de decentrale overheden, omdat startups zo beter kunnen concurreren met grotere platforms. Hiermee wordt de lokale economie bevorderd. De EDPS concludeert wel dat voor een succesvolle implementatie alle belanghebbende autoriteiten samen moeten werken.

Digital Services Act

De EDPS geeft in zijn opinie over de Digital Services Act aan dat ze de Commissie steunen bij het bevorderen van een transparante, veilige online omgeving. Het doel van de Digital Services Act is om een veilige digitale ruimte te creëren waarin de grondrechten van alle gebruikers van digitale diensten worden beschermd. De EDPS geeft echter ook enkele verbeterpunten. Ten eerste raden ze aan om extra maatregelen te treffen omtrent content moderationContent moderation houdt in dat digitale platformen regels hebben over wat er geplaatst mag worden op hun platform. Striktere regels zullen bijdragen aan het verminderen van berichten met een illegale inhoud. Ten tweede zijn er aanvullende regels inzake online targeted advertisement nodig die verder strekken dan enkel transparantie. Online targeted advertisement is een manier van adverteren waarbij advertenties specifiek zijn gericht op de individuele consument door het gebruik van persoonlijke data. De EDPS raadt aan om een geleidelijke afschaffing te overwegen, die leidt tot een verbod op targeted advertisement op basis van doordringende tracking methodes.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen