Skip to main content

Cybersecurity moet meer gericht zijn op de mens

Dagelijks leggen cybercriminelen bedrijven lam, stelen ze data en persen ze slachtoffers af. Hoe kunnen organisaties en eindgebruikers zich beter beschermen? Op 23 juni gingen toonaangevende cybersecurityspecialisten tijdens het eerste Nationale Cybersecurity Debat van Wortell met elkaar in gesprek. 

Tijdens het debat zijn vijf stellingen voorgelegd aan de cybersecurityspecialisten en circa 600 live kijkers reageerden en bediscussieerden deze online. Wortell heeft de resultaten gebundeld in een rapport. We zetten de opvallendste resultaten op een rij:

49% vindt dat je bij ransomware nooit losgeld moet betalen. De weerbaarheid tegen ransomware kan een stuk beter volgens Liesbeth Holterman. “We schamen ons als we slachtoffer zijn geworden en delen daardoor geen gegevens van aanvallen,” zegt de Beleidsadviseur Cyberveilig Nederland. Volgens Thomas Schrader, Security Specialist bij Wortell, moet de maatschappelijke verontwaardiging over cybercriminaliteit stijgen om het besef bij de maatschappij te vergroten. Olaf Hartong, Defensive specialist bij FalconForce, vindt dat de security-sector eerst moet kijken hoe mensen werken, en daar een passende securitystrategie op toepassen. “Je moet het mensen makkelijk maken, anders vinden ze wel olifantenpaadjes om een beveiligd systeem toch onveilig te maken.” Een concrete securitystrategie is van belang voor organisaties. De aanwezigen zijn het erover eens dat kwaliteitsstandaarden belangrijk zijn. 57% vindt dat de overheid meer cyber-verplichtingen moet opleggen bij wet. Gina Doekhie, Cybercrime specialist bij de Nederlandse Politie, benadrukt dat het erg belangrijk is dat iedereen aangifte doet van aanvallen. Met die informatie kan er beter worden gestreden tegen cybercrime.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen