Skip to main content

Onderzoek: Thuiswerken creeert een cybersecurity kloof

Terwijl het dreigingslandschap zich ontwikkelt en cyberaanvallen steeds geraffineerder worden, hebben veel organisaties geen beveiligingsoplossingen geimplementeerd voor medewerkers die op afstand werken.

Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van Check Point Software Technologies, leverancier van cybersecurity oplossingen wereldwijd. Het bedrijf ondervroeg 1.200 IT beveiligingsprofessionals wereldwijd over hoe de verschuiving naar thuiswerken de beveiligingspraktijken van organisaties heeft veranderd.

Balans tussen productiviteit en beveiliging

De meeste bedrijven hebben het voor hun volledige personeelsbestand mogelijk gemaakt om vanuit huis te werken. Hoewel thuiswerken is omarmd, zijn er op het gebied van beveiliging nog veel kloven die moeten worden overbrugd. Organisaties moeten een balans zien te vinden tussen de productiviteit van op afstand werkende medewerkers en de beveiliging van apparatuur en bedrijfsmiddelen.

Volgens Check Point Software zijn er vijf essentiele beveiligingsoplossingen nodig om medewerkers die op afstand werken te beschermen tegen internetaanvallen. Dit zijn URL filtering, URL reputatie, content disarm and reconstruction (CDR), zero phishing en credentials protection. Echter, slechts 9 procent van de ondervraagde organisaties maakt gebruik van alle vijf beschermingsmaatregelen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

OpenAI wordt geconfronteerd met privacyklacht in Oostenrijk
Verder lezen
EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen