Skip to main content

Gemeenten krijgen securityhulp op locatie in pilotproject IBD

Gemeenten die getroffen worden door grote security incidenten kunnen aanspraak maken op professionele hulp ter plaatse in een nieuw pilotproject dat dit jaar loopt. Deze proef van de Informatiebeveiligingsdienst (IBD) van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) vereist geen aanmelding vooraf door gemeenten, maar kent wel een andere beperkende voorwaarde.

De pilot voor snelle triage op locatie is deze maand gestart en loopt in 2022. Eventueel kan de looptijd langer zijn, antwoordt een woordvoerder op vragen van AG Connect. Dat is namelijk afhankelijk van of de zelfopgelegde limiet wordt bereikt van drie grote incidenten. Het proefproject wil namelijk lering trekken uit plaatselijke hulp bij grote security incidenten en beperkt dat tot drie stuks.

Vooral alert op ransomware

In theorie doen dus alle Nederlandse gemeenten mee aan deze pilot voor snelle securityhulp ter plaatse. Vooraf aanmelden is niet nodig. Bij een groot incident bieden we deze dienst aan. Een gemeente kan zelf beslissen of zij er prijs op stelt, legt de woordvoerder van de IBD uit. Vooraf bepaalt het CERT (Computer Emergency Response Team) van de dienst of er sprake is van een grootschalig incident.

Het IBD-CERT doet deze triage van een security inbreuk dan telefonisch. Hierbij zijn we vooral alert op signalen van ransomware en het aantal geraakte systemen en/of servers. Het criterium of een incident ernstig genoeg is om in aanmerking te komen voor de hulp op locatie is de potentiele schade. Wanneer die meer dan een kwart miljoen euro is, zorgt de IBD er dan voor dat een team van security experts binnen enkele uren ter plaatse is. De IBD heeft hiervoor specialistische capaciteit ingekocht bij IT beveiligingsbedrijf Northwave Security.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen