Skip to main content

Voltallige Utrechtse raad not amused over datalek Samen Veilig

Alle partijen in de Utrechtse gemeenteraad vragen zich af of het recente datalek bij Samen Veilig Midden Nederland consequenties moet hebben voor de relatie tussen de gemeente en het bedrijf. Ze reageren daarmee op de berichtgeving over het jeugdzorgbedrijf dat onder andere het meldpunt Veilig Thuis exploiteert. Het wantrouwen van de gemeenteraad kwam vandaag naar voren tijdens het wekelijkse vragenuur in de raad.

Eerder deze week werd bekend dat een systeembeheerder van het bedrijf per abuis het complete interne intranet op het openbare internet had gezet. Duizenden pagina s werden daarmee onbedoeld openbaar. Tegelijkertijd bleek dat een eerder datalek uit 2017 als zeer groot is aan te merken. Het bedrijf had tot nu toe laten weten dat dit lek uit 2017 om slechts een paar aantekeningen ging.

Raadsbrede vragen

In het vragenuur in Utrecht kwam een set vragen aan bod, die door alle partijen werden ingediend. Dat alle partijen dat samen doen is niet uniek, maar wel uitzonderlijk. In die vragen stellen de partijen onder andere: Welke consequenties zou dit zoveelste datalek moeten hebben voor de samenwerking tussen de gemeente Utrecht en Samen Veilig? Verantwoordelijk wethouder Eelco Eerenberg (D66) onderhoudt het contact met het jeugdzorgbedrijf namens alle deelnemende gemeentes in de provincie Utrecht. Het is heel erg slecht wat er is gebeurd. Ik deel uw zorgen, het is onacceptabel, zei de wethouder tegen de raad. Eerder al kondigde hij een onafhankelijk onderzoek aan naar de aanhoudende datalekken bij SAVE en Veilig Thuis. De wethouder gaf aan contact te hebben gehad met andere wethouders in de regio, volgens Eerenberg is men unaniem ontevreden.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen