Skip to main content

Privacy verdachten opnieuw in gedrang door hackbeleid politie, ziet inspectie

De Inspectie Justitie en Veiligheid uit in een jaarverslag voor het derde jaar op rij zorgen over het hackbeleid van de politie. Zo heeft de afdeling Landelijke Eenheid vorig jaar wederom commerciele software ingezet, waardoor ook de makers van de software toegang kunnen krijgen tot de gehackte gegevens. Daarnaast heeft de politie de beveiliging van de informatie nog niet op orde.

De politie heeft vorig jaar in 28 zaken apparaten van verdachten, zoals computers of telefoons, gehackt. Dat is een stijging ten opzichte van 2020 (14 zaken) en 2019 (8 zaken). In 23 zaken werd vorig jaar commerciele software ingezet.

Leveranciers kunnen meekijken

Met de leverancier van commerciele software is afgesproken dat die niet mag inloggen zonder toestemming van de politie, maar de inspectie concludeert dat de politie die afspraak niet kan controleren. Daardoor ontstaat dus de kans dat de leverancier toegang heeft tot gevoelige informatie. En volgens de wet mogen alleen politiemensen bij die gegevens, benadrukt de inspectie.

Daarnaast gebruikte de politie bijna altijd software die nog niet was goedgekeurd door een specialist van de politie. Dat kan te maken hebben met de capaciteit van die afdeling, schrijft de inspectie, waar vorig jaar door omstandigheden slechts een medewerker werkte.

Screening AIVD

De politie laat weten dat zogenoemde binnendringsoftware van groot belang is voor de uitvoering van de hackbevoegdheid. Uitsluitend en specifiek voor technisch beheer kan de leverancier toegang worden verleend tot de software en servers.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen