De afgelopen weken vonden een aantal bestuurlijke gesprekken plaats over digitale veiligheid. Gemeenten krijgen zo de mogelijkheid om op bestuurlijk niveau met elkaar te sparren.
Daardoor wordt de gemeentelijke awareness vergroot, kunnen gemeenten inzichten delen en wordt het (interne) gesprek over digitale veiligheid gemakkelijker gevoerd.
Onderwerpen
Verschillende cyberburgemeesters leiden de interactieve peer-to-peer sessies. Voorafgaand aan de gesprekken konden bestuurders aangeven over welke onderwerpen zij wilden sparren met collega s. Een aantal onderwerpen stonden steevast op de agenda te weten:
Leveranciersmanagement; welke eisen stel je aan externe leveranciers m.b.t. digitale veiligheid?
Bewustwording; hoe zorg je dat er binnen de gehele gemeente aandacht is voor het thema digitale veiligheid?
Handelingsperspectief; wat te doen bij een incident?
Budget; hoeveel geef je uit aan digitale veiligheid?
Ook kwam de borging van digitale veiligheid in het integraal veiligheidsplan vaak ter sprake.
Vanuit IB&P houden we je graag op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We plaatsen iedere werkdag gemiddeld twee nieuwsberichten en bundelen deze elke week in een mooi overzicht.
: Een GAP-analyse geeft snel inzicht in hoeverre jouw gemeente voldoet aan de normen van de BIO. Het laat zien wat al goed geregeld is en waar nog verbeteringen nodig zijn. Maar hoe voer je een GAP-analyse effectief uit? In deze blog ontdek je het aan de hand van een praktisch stappenplan.
Stel je voor dat je een inbreker bent, maar dan eentje met goede bedoelingen. Je zoekt naar zwakke plekken in een huis om de eigenaar te waarschuwen, zodat hij ze kan repareren. Dat is precies wat ethical hackers doen, maar dan met computers en netwerken. In deze blog neem ik je mee in hun wereld.
Als applicatiebeheerder beheer je alle applicaties waarin persoonsgegevens worden verwerkt binnen de gemeente. Maar hoe zorg je dat deze applicaties voldoen aan de vereisten van de AVG?