De afgelopen weken vonden een aantal bestuurlijke gesprekken plaats over digitale veiligheid. Gemeenten krijgen zo de mogelijkheid om op bestuurlijk niveau met elkaar te sparren.
Daardoor wordt de gemeentelijke awareness vergroot, kunnen gemeenten inzichten delen en wordt het (interne) gesprek over digitale veiligheid gemakkelijker gevoerd.
Onderwerpen
Verschillende cyberburgemeesters leiden de interactieve peer-to-peer sessies. Voorafgaand aan de gesprekken konden bestuurders aangeven over welke onderwerpen zij wilden sparren met collega s. Een aantal onderwerpen stonden steevast op de agenda te weten:
Leveranciersmanagement; welke eisen stel je aan externe leveranciers m.b.t. digitale veiligheid?
Bewustwording; hoe zorg je dat er binnen de gehele gemeente aandacht is voor het thema digitale veiligheid?
Handelingsperspectief; wat te doen bij een incident?
Budget; hoeveel geef je uit aan digitale veiligheid?
Ook kwam de borging van digitale veiligheid in het integraal veiligheidsplan vaak ter sprake.
Vanuit IB&P houden we je graag op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We plaatsen iedere werkdag gemiddeld twee nieuwsberichten en bundelen deze elke week in een mooi overzicht.
Voor veel mensen voelt privacy als gedoe. Weer een DPIA, nog een formulier, een vinkje hier, een verwerkersovereenkomst daar. In deze blog kijken we waarom privacy in de praktijk vaak als een last voelt. Maar belangrijker nog: wat je kunt doen om het wél werkbaar te maken. Want ja, het is extra werk. Maar het hoeft geen blok aan je been te zijn.
Gedrag verandert niet door kennisoverdracht alleen. Het draait om de dagelijkse keuzes die medewerkers maken. Goede informatiebeveiliging vraagt daarom om gedragsverandering, en uiteindelijk om een cultuurverandering binnen de organisatie.
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.