Skip to main content

Geld voor digitale veiligheid is er, nu de visie nog

Vijf miljoen euro voor Defensie, 5,5 miljoen voor Justitie en Veiligheid, 3,1 miljoen voor Financien, 2,1 miljoen voor Infrastructuur en Waterstaat, nog eens 51,5 miljoen tot 2026 voor datzelfde ministerie, en een jaarlijkse budgetverhoging tot ruim 41 miljoen voor het NCSC in 2026. De miljoenen voor informatiehuishouding en digitale veiligheid vlogen ons op Prinsjesdag om de oren. De vraag is of er voldoende blijk van een daadwerkelijke strategie en visie doorklinkt.

De regering neemt it, de informatiehuishouding en digitale veiligheid van Nederland serieus. Meer, het onderwerp wordt in een adem genoemd met de grote thema s in economie en nationale veiligheid.

Nog een positief teken is dat actief de samenwerking wordt gezocht tussen ministeries en departementen, en dat er wordt ingezet op meer samenwerking met de private sector. Maar een visie hoe dit tijdig is in te richten en een duidelijke achterliggende strategie ontbreken. Justitie richt zich op repressie van criminaliteit, EZK kijkt vooral naar kansen voor de economie en Binnenlandse Zaken richt zich op de digitale weerbaarheid van de burger.

Dit is tekenend voor de gebrekkige communicatie rond strategie die we momenteel observeren bij de overheid. Hoewel er meer geld naar de juiste instanties gaat, ontbreekt een duidelijke visie en merken we dat er onvoldoende besef is van de omvang van de problematiek.

Tech savvy

Nederland staat voor een gigantische uitdaging. We zijn een sterk gedigitaliseerd land en over het algemeen vrij tech savvy. Toch is er nog een flinke inhaalslag te maken om onze digitale veiligheid op peil te krijgen. We lopen immers achter de feiten van het dreigingslandschap aan.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen