Privacy bottleneck bij gerichte aanpak online fraude

Overheid en bedrijfsleven die via een speciaal systeem informatie delen om online fraude tegen te gaan. In Groot Brittannie gebeurt het al ruim dertig jaar, in Nederland is zo n publiek private samenwerking nog geen optie. Het ontbreken van een wettelijke grondslag is de bottleneck. Daarom pleit vereniging VODIOM hier hartgrondig voor.

Een e-mail van een Nigeriaanse prins die gouden bergen belooft. Of een bericht over een onverwachte erfenis van 1 miljoen dollar. De tijd dat je fraude van mijlenver zag aankomen is niet eens zo lang geleden. Inmiddels gaan criminelen zo professioneel en geraffineerd te werk, dat iedereen slachtoffer kan worden. Ook ondernemers zijn vaak doelwit van fraude, zoals acquisitiefraude, faillissementsfraude of identiteitsfraude (spoofing), vertelt Fleur van Eck. Ze is oprichter en voormalig bestuurder van de Fraudehelpdesk, fraude-expert en bestuurslid van vereniging Veilig Ondernemen door Informatie op Maat (VODIOM), die ze samen met MKB-Nederland oprichtte.

Omvang schade onbekend

De schadepost van (online) fraude in het bedrijfsleven? Dat weten we niet, zegt Van Eck. Daar wordt in Nederland weinig onderzoek naar gedaan. Wat we wel weten, is dat de aangiftebereidheid van ondernemers laag is. Zij hebben weinig vertrouwen in de politie, omdat die prioriteit geeft aan misdaad met bloed of spoedzaken. Daarnaast zijn ondernemers bang voor reputatieschade. Nu kunnen criminelen met een lucratieve truc ongestoord het hele bedrijfsleven rondgaan.

Voor meer inzicht in de fraudeproblematiek verwijst Van Eck naar Groot-Brittannie. Aan de andere kant van het Kanaal werken bedrijfsleven en justitie al meer dan dertig jaar intensief samen via het publiek-privaat registratiesysteem Cifas. Krijgen ondernemers een verdacht bericht? Dan kunnen ze onder voorwaarden het systeem raadplegen. Zo kunnen ze fraude voorkomen. Politie en justitie gebruiken de meldingen van mogelijke fraude voor onderzoek en vervolging. Zo wordt zo n 1,4 miljard pond per jaar bespaard.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Dataminimalisatie: waarom minder soms meer is.
: In de digitale wereld waarin we leven, verzamelen we een enorme hoeveelheid gegevens. Maar in deze tijd van dataverzameling is er gelukkig ook een AVG-principe dat steeds meer aandacht krijgt: gegevensminimalisatie.
Hoe zorg je dat een SaaS-leverancier voldoet aan je beveiligingseisen?
Gemeenten besteden het beheer van software steeds vaker uit en maken hierbij gebruik van SaaS. Bij de selectie van een SaaS-leverancier is het belangrijk dat de leverancier weet wat er van hen verwacht wordt als het gaat om informatiebeveiliging. Want hoe zorg je ervoor dat ook die oplossingen aan de eisen van de gemeente voldoen?
Wat zijn de verplichtingen rondom het melden van een datalek?
Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt, is verplicht om een melding te maken bij de AP wanneer er zich een datalek heeft voorgedaan, zo ook gemeenten. Maar wanneer en voor welke datalekken moet je de AP informeren? En wanneer moet je het datalek melden aan de betrokkenen? Je leest het in deze blog.

Meer recente berichten

AI en regelgeving zorgen voor nieuwe uitdagingen
Verder lezen
Privacy: de poortwachter voor onze mensenrechten
Verder lezen
Nieuwe Archiefwet verslechtert positie burger
Verder lezen
Extra geld voor toezicht op nieuwe digitale wetgeving
Verder lezen
Oeps: gemeente Alkmaar maakt per ongeluk 236.000 euro over aan nepdirecteur
Verder lezen
Kuipers: dataopslag huisartsen is niet mijn zaak
Verder lezen
Consumentenbond klaagt Google aan en eist 750 euro per gebruiker
Verder lezen
Cisco VPN s zonder multifactorauthenticatie gericht op Akira Ransomware
Verder lezen
De dieven specialiseren zich. Er is een cybercrimineel voor iedereen
Verder lezen
Juridische strijdbijl weer opgegraven: Franse politicus wil Data Privacy Framework van tafel
Verder lezen