Skip to main content

Kabinet heeft meer tijd nodig voor anonieme bsn s en socialemediamonitoring

Het Nederlandse kabinet heeft meer tijd nodig om het burgerservicenummer te anonimiseren. Staatssecretaris Van Huffelen schrijft dat ze meer tijd nodig heeft voor het onderzoek, dat een lastig vraagstuk is. Ook het onderzoek naar socialemediamonitoring loopt vertraging op.

Staatssecretaris Alexandra van Huffelen van Digitalisering noemt de vertragingen in een brief aan de Tweede Kamer. Ze schrijft daarin dat meerdere beloftes rondom digitale zaken niet worden nagekomen en vertragingen oplopen. Een daarvan is een onderzoek naar het pseudonimiseren van het burgerservicenummer. Het kabinet liet onderzoeken of het mogelijk zou zijn het burgerservicenummer willekeurig te maken of te pseudonimiseren. In het eerste geval zou een burger een ander bsn krijgen bij iedere keer dat dat nodig zou zijn. Bij pseudonomisering wordt het nummer op een of andere, nog te onderzoeken manier telkens omgezet naar een ander nummer. Dat onderzoek had in het eerste kwartaal van dit jaar afgerond moeten zijn, maar dat gaat niet lukken. Het zijn complexe vraagstukken. Er is meer tijd nodig voor het maken van een zorgvuldige keuze, schrijft de staatssecretaris, zonder daar verdere details over te geven. Van Huffelen wil de Kamer in juni een update geven.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.
Veiligheid begint met inzicht: zo geef je kwetsbaarhedenbeheer vorm
Het is belangrijk om kwetsbaarheden niet ad hoc, maar structureel aan te pakken. Niet alleen binnen je eigen ICT-omgeving, maar ook daarbuiten. In deze blog leggen we uit wat kwetsbaarhedenbeheer is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het goed organiseert.
Hoe interne audits leiden tot verbetering
Informatiebeveiliging en privacy zijn essentieel, vooral voor gemeenten die werken met gevoelige gegevens en kritieke processen. Risicobeheer, naleving van wetgeving en continue verbetering zijn hierbij onmisbaar. Naast IT- en security-experts speelt ook de interne auditafdeling een cruciale rol. Maar hoe zorg je dat audits meer zijn dan een vinklijstje en echt bijdragen aan verbeteringen? In deze blog delen we de belangrijkste stappen, uitdagingen en praktische tips.

Meer recente berichten

Toezichthouder pakt websites aan die illegaal cookies plaatsen
Verder lezen
Impact van de Meldplicht in NIS2 op Cybersecurity
Verder lezen
Tijd voor namen & shamen?
Verder lezen
Onrust bij medewerkers Albert Heijn: namen en bedrag salarisbetaling in handen van Russische cyberbende
Verder lezen
Minister: politie gaat te lang bewaarde gegevens over burgers vernietigen
Verder lezen
De omgang met geheime informatie bij politie en NCTV
Verder lezen
Autoriteit Persoonsgegevens slaat alarm over Instagram en Facebook: waarom?
Verder lezen
Groot datalek bij Fontys: honderden gegevens en mails makkelijk toegankelijk
Verder lezen
Zwakke configuratie in Salesforce lokt cyberaanvallen uit
Verder lezen
Google gaat toch niet stoppen met cookies in webbrowser Chrome
Verder lezen