Skip to main content

E mail beveiligingsstandaarden

E mail is nog steeds de meest gebruikte vorm van communicatie tussen bedrijven, partners en klanten. Vaak is e mail noodzakelijk voor het functioneren van bepaalde bedrijfsprocessen zoals de facturatie of het versturen van een orderbevestiging bij een bestelling. Het is dus van belang dat een ontvanger een e mail daadwerkelijk ontvangt en er van uit kan gaan dat deze ook echt afkomstig is van jouw organisatie. Om dit te kunnen waarborgen maken we gebruik van beveiligingstandaarden voor e mails.

Waarom zijn er e-mail beveiligingsstandaarden?

E-mail is een veel gebruikte vorm van communicatie waar veel organisaties afhankelijk van zijn. De meeste organisaties gebruiken een eigen e-maildomein zodat e-mailadressen herkenbaar en herleidbaar overkomen. E-mail is echter niet de meest veilige en betrouwbare vorm van communicatie. Zonder aanvullende inrichting binnen jouw e-mailomgeving, kun je tegen de volgende risico s aanlopen:

  • Het is vrij eenvoudig het e-maildomein van jouw organisatie te spoofen. Dit houdt in dat iemand e-mails kan versturen met een e-mailadres van jouw organisatie als afzender. Phishing-aanvallen hebben op deze manier een grotere kans van slagen omdat de ontvanger het e-mailadres van de afzender (ten onrechte) vertrouwt. Zowel medewerkers binnen je eigen organisatie als daarbuiten kunnen hier slachtoffer van worden;
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen
Avast krijgt Tsjechische AVG boete van 14 miljoen voor doorverkopen van data
Verder lezen
Dit zijn geleerde lessen uit XZ kwetsbaarheid
Verder lezen