Skip to main content

Zuinig met persoonsgegevens

Bezuinigen is natuurlijk niet het doel van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG. Maar privacy en kostenbesparing kunnen samengaan, zelfs met snel en blijvend effect. Privacy expert Wilmar Hendriks, projectleider in het landelijke Programma Sociaal Domein, licht drie manieren toe om te besparen en verbeteren via de vaak verfoeide AVG. 

Tips om tijd te besparen

Iedere gemeenteambtenaar herkent de schaarste in aanbod van ervaren professionals. Daarom als eerste een set tips die aanzienlijk op de tijd van professionals helpen besparen, terwijl het effect ervan juist groeit. Ik heb dit zelf ervaren toen ik aan het werk mocht met boa s, waaronder Leerplichtambtenaren. Met hen bekeken we bovengemiddeld complexe gevallen. In het systeem troffen we omvangrijke digitale dossiers aan, vaak met talrijke bijlagen en grote hoeveelheden gevoelige informatie. We schrokken er samen van.

De boa s gingen samen aan de slag deze dossiers samen te vatten tot wat minimaal nodig was om het doel te bereiken. Een oefening die overigens deze complexe dossiers binnen de eisen van de AVG hervormden, dus dat ruimde keurig op. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen