Het totaal aan boetes voor het niet juist behandelen van gegevens van klanten vertienvoudigt de komende twee jaar, verwacht Gartner. Maar daarnaast moeten organisaties ook oog hebben wat dit mismanagement doet met de vertrouwensrelatie met klanten.
Burgers hebben het recht bij bedrijven en andere organisaties op te vragen welke gegevens over hen worden bewaard. Ze moeten bovendien de mogelijkheid hebben deze gegevens te wijzigen of te wissen. Gartner noemt dit de subject rights requests, SRR.
Komt er zo n verzoek binnen, dan hebben organisaties een beperkte tijd om daar op te reageren. Daarna kunnen boetes volgen. Veel organisaties hebben dat inzage- en wijzigingsproces voor klantdata nog helemaal niet goed op orde. Als al duidelijk is waar alle opgevraagde gegevens staan, komt er vaak nog handmatig werk bij kijken om aan de verzoeken te voldoen. Dat kost tijd.
Vanuit IB&P houden we je graag op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We plaatsen iedere werkdag gemiddeld twee nieuwsberichten en bundelen deze elke week in een mooi overzicht.
: In de digitale wereld waarin we leven, verzamelen we een enorme hoeveelheid gegevens. Maar in deze tijd van dataverzameling is er gelukkig ook een AVG-principe dat steeds meer aandacht krijgt: gegevensminimalisatie.
Gemeenten besteden het beheer van software steeds vaker uit en maken hierbij gebruik van SaaS. Bij de selectie van een SaaS-leverancier is het belangrijk dat de leverancier weet wat er van hen verwacht wordt als het gaat om informatiebeveiliging. Want hoe zorg je ervoor dat ook die oplossingen aan de eisen van de gemeente voldoen?
Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt, is verplicht om een melding te maken bij de AP wanneer er zich een datalek heeft voorgedaan, zo ook gemeenten. Maar wanneer en voor welke datalekken moet je de AP informeren? En wanneer moet je het datalek melden aan de betrokkenen? Je leest het in deze blog.