Skip to main content

Veel mkb bedrijven slordig met personeelsgegevens

Bij veel mkb bedrijven worden personeelsgegevens vaak onvoldoende beschermd en niet veilig opgeslagen. Zulk onveilig gebruik kan leiden tot grote risico s voor medewerkers, zoals identiteitsfraude.

Dat blijkt uit onderzoek van bureau Van Spaendonck onder ruim zevenhonderd mkb bedrijven met maximaal vijftig medewerkers. Ruim een derde, 35 procent, van deze mkb bedrijven weet vaak niet welke regels er gelden voor het opslaan en delen van gegevens van sollicitanten en personeel.

Volgens Van Spaendonck verstuurt 55 procent van de respondenten gegevens van nieuwe medewerkers via email naar een accountants of administratiekantoor. Daarbij worden ook persoonsgegevens meegestuurd, zoals BSN nummers.

Email is alleen een veilige vorm van communicatie als het encrypted is, benadrukt het bureau. Als dat niet het geval is, lopen bedrijven het risico dat de mail met persoonsgegevens in verkeerde handen valt. Dat kan leiden tot identiteitsfraude, reden waarom de Autoriteit Persoonsgegevens op haar website aangeeft dat onbeveiligde email niet meer is toegestaan voor het verzenden van persoonsgegevens.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?
Hoe voer je een Business Impact Analyse (BIA) uit?
Met een BIA krijg je inzicht in de kritieke processen binnen je organisatie en bepaal je wat de mogelijke gevolgen zijn als er iets misgaat. Dit helpt jouw organisatie om te bepalen welke processen je als eerste weer opstart en hoe je de impact van verstoringen kunt minimaliseren. Maar wat is een BIA precies en hoe voer je deze uit? Dat lees je in deze blog.
Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen

Meer recente berichten

Consultatiereactie Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2
Verder lezen
Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP
Verder lezen
Adoptie van Privacy Enhancing Technologies gaat traag
Verder lezen
Ministerie tegen cyberaanvallen en spionage opgezet in Denemarken
Verder lezen
Bedrijfsleven beschermen tegen digitale aanvallen?
Verder lezen
Veilig databeheer, de Nederlandse oplossing
Verder lezen
Telegram wijzigt privacybeleid, gaat gebruikersgegevens delen met autoriteiten
Verder lezen
Vanwege nationale veiligheid verbod VS op auto s met Chinese en Russische technologie
Verder lezen
Wereldwijd cyber netwerk blootgelegd
Verder lezen
Datalek Disney legt financiele gegevens en personeelsinformatie bloot
Verder lezen