Skip to main content

Veel mkb bedrijven slordig met personeelsgegevens

Bij veel mkb bedrijven worden personeelsgegevens vaak onvoldoende beschermd en niet veilig opgeslagen. Zulk onveilig gebruik kan leiden tot grote risico s voor medewerkers, zoals identiteitsfraude.

Dat blijkt uit onderzoek van bureau Van Spaendonck onder ruim zevenhonderd mkb bedrijven met maximaal vijftig medewerkers. Ruim een derde, 35 procent, van deze mkb bedrijven weet vaak niet welke regels er gelden voor het opslaan en delen van gegevens van sollicitanten en personeel.

Volgens Van Spaendonck verstuurt 55 procent van de respondenten gegevens van nieuwe medewerkers via email naar een accountants of administratiekantoor. Daarbij worden ook persoonsgegevens meegestuurd, zoals BSN nummers.

Email is alleen een veilige vorm van communicatie als het encrypted is, benadrukt het bureau. Als dat niet het geval is, lopen bedrijven het risico dat de mail met persoonsgegevens in verkeerde handen valt. Dat kan leiden tot identiteitsfraude, reden waarom de Autoriteit Persoonsgegevens op haar website aangeeft dat onbeveiligde email niet meer is toegestaan voor het verzenden van persoonsgegevens.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.
Veiligheid begint met inzicht: zo geef je kwetsbaarhedenbeheer vorm
Het is belangrijk om kwetsbaarheden niet ad hoc, maar structureel aan te pakken. Niet alleen binnen je eigen ICT-omgeving, maar ook daarbuiten. In deze blog leggen we uit wat kwetsbaarhedenbeheer is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het goed organiseert.
Hoe interne audits leiden tot verbetering
Informatiebeveiliging en privacy zijn essentieel, vooral voor gemeenten die werken met gevoelige gegevens en kritieke processen. Risicobeheer, naleving van wetgeving en continue verbetering zijn hierbij onmisbaar. Naast IT- en security-experts speelt ook de interne auditafdeling een cruciale rol. Maar hoe zorg je dat audits meer zijn dan een vinklijstje en echt bijdragen aan verbeteringen? In deze blog delen we de belangrijkste stappen, uitdagingen en praktische tips.

Meer recente berichten

Minister: politie gaat te lang bewaarde gegevens over burgers vernietigen
Verder lezen
De omgang met geheime informatie bij politie en NCTV
Verder lezen
Groot datalek bij Fontys: honderden gegevens en mails makkelijk toegankelijk
Verder lezen
Zwakke configuratie in Salesforce lokt cyberaanvallen uit
Verder lezen
Waarom serieuze investeringen in AP nodig blijven
Verder lezen
Nieuwe spionagewet: wat betekent dit voor bedrijven en HR?
Verder lezen
Privacy International eist openheid Britse overheid over iCloud-backdoor
Verder lezen
Zo ziet het industriële dreigingslandschap eruit
Verder lezen
Beleid e-mailarchivering Rijk aangescherpt om privacy-risicos
Verder lezen
Nederlandse WhatsApp-gebruikers in 2019 besmet met Pegasus-spyware
Verder lezen