Skip to main content

Gedragsverandering cybersecurity via inzicht in motivaties en barrieres van ondernemers

Een flink deel van het Nederlandse bedrijfsleven neemt nog onvoldoende beschermende maatregelen tegen cyberdreigingen. Het Digital Trust Center, DTC, heeft onderzoeksinstituut TNO daarom gevraagd om te onderzoeken hoe de actiebereidheid vergroot kan worden bij de ruim 2,3 miljoen bedrijven die tot de doelgroep van het DTC behoren. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te geven in de motivaties en barrieres die verschillende bedrijven ervaren bij veilig digitaal ondernemen.

TNO onderzocht op welke organisaties het DTC zich zou moeten richten, waarom deze bedrijven niet de noodzakelijke maatregelen nemen en hoe het DTC hierop kan reageren. Het onderzoeksrapport Veilig digitaal ondernemen, Inzicht in motivaties en barrieres door doelgroepsegmentatie bevat deze inzichten en enkele aanbevelingen voor effectieve gedragsverandering bij ondernemers.

Aanpak onderzoek

Via psychografische segmentatie is onderzocht welke groepen bedrijven onvoldoende beschermende maatregelen nemen. Traditionele segmentatie op basis van bedrijfseconomische of geografische kenmerken, bijvoorbeeld omzet, bedrijfstak, vestigingsplaats, schiet tekort in het begrijpen van de redenen achter het gedrag van ondernemers. Psychografische segmentering verdeelt bedrijven op basis van motivaties en barrieres. Dit geeft inzicht in waarom ondernemers, on-, voldoende veilig digitaal ondernemen. De segmentatie is gedaan op basis van interviews en een uitgebreid vragenlijstonderzoek onder een steekproef van de DTC doelgroep, waarna verschillende statistische analyses hebben geleid tot 5 gesegmenteerde groepen.

Resultaten: 5 doelgroepen met elk hun eigen weerbaarheidsniveau en onderliggende gedragsbepalers

De doelgroep van het DTC is op te delen in 5 subdoelgroepen. Deze subdoelgroepen verschillen van elkaar wat betreft de mate van veilig digitaal ondernemen en onderliggende gedragsbepalers.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De interne controlecyclus; zo maak je toetsing werkbaar
Een belangrijk onderdeel binnen de BIO 2.0 is de interne controlecyclus: hoe toets je structureel of je maatregelen ook echt doen wat ze moeten doen? Niet één keer per jaar omdat het moet, maar continu, als onderdeel van je dagelijkse praktijk. In deze blog laat ik zien hoe je die controlecyclus slim en werkbaar inricht.
Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.
Van afspraken naar praktijk: grip op gegevensdeling in samenwerkingsverbanden
Gemeenten werken steeds vaker samen. Die samenwerking is logisch want samen kun je meer bereiken maar het betekent ook dat er steeds meer gegevens gedeeld worden. En dan is de vraag: hoe zorg je ervoor dat dit rechtmatig, veilig en transparant gebeurt, zonder dat je verstrikt raakt in verantwoordelijkheden of risico’s?

Meer recente berichten

Waarom object storage onmisbaar wordt
Verder lezen
Gegevens van personeel afvalverwerker online gepubliceerd na ransomware-aanval
Verder lezen
NCSC waarschuwt voor aanstaande aanvallen op gaten in veelgebruikte DNS-software
Verder lezen
Iers toezicht op naleving wet online politieke advertenties
Verder lezen
Cyberveiligheid begint bij inzicht
Verder lezen
Het FG-jaarverslag als vlekkentest
Verder lezen
Save the Date: webinar De Cyberbeveiligingswet komt eraan
Verder lezen
Australische overheid lekt persoonlijke gegevens burgers via ChatGPT
Verder lezen
Deze nieuwe richtlijn helpt overheden voldoen aan Cyberbeveiligingswet
Verder lezen
Een klantenservice beginnen met alleen AI? Dat mag niet
Verder lezen