Skip to main content

Data doorverkopen mag soms wel, ondanks strenge privacywet

Het Europees Hof van Justitie heeft bepaald dat gegevens van klanten aan commerciele bedrijven doorverkopen soms mag. Er werd gedacht dat dat onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming niet mocht, maar het Hof heeft anders besloten.

De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens stelt dat het doorverkopen van data onder de privacywet niet mag, maar het Europese Hof besluit dat direct marketing gerechtvaardigd kan zijn als reden om dat wel te mogen doen. Dit kwam naar voren in een zaak rondom een AVG boete in Nederland waarbij de Knltb was betrokken. De Autoriteit Persoonsgegevens beboete de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennisbond in 2020 met 525.000 euro. De bond had gegevens van 350.000 leden aan twee sponsoren verkocht, waarna de leden door die sponsoren werden benaderd.

Algemene Verordening Gegevensbescherming

Klinkt alsof dat inderdaad tegen de AVG indruist, maar de Lawn Tennisbond stelde anders en deed een beroep op het gerechtvaardigd belang. Dit is een deel van de toestemmingen rondom gegevens verwerken. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens kan direct marketing nooit een gerechtvaardigd belang zijn. Het is een grijs gebied: de AVG is hier niet duidelijk over. En alles wat niet duidelijk is in de wet, kan uitmonden in een rechtszaak. Zo ook hier.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is bewustwording eigenlijk?
: In veel organisaties wordt het belang van bewustwording steeds weer benadrukt. Veel organisaties organiseren daarom bewustwordingsactiviteiten, zoals het versturen van wekelijkse e-mails met tips, zoals: “Vergrendel je scherm als je even wegloopt.” Maar is dit echt bewustwording? En werkt het ook echt? In deze blog gaan we hier dieper op in.
Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?
Hoe voer je een Business Impact Analyse (BIA) uit?
Met een BIA krijg je inzicht in de kritieke processen binnen je organisatie en bepaal je wat de mogelijke gevolgen zijn als er iets misgaat. Dit helpt jouw organisatie om te bepalen welke processen je als eerste weer opstart en hoe je de impact van verstoringen kunt minimaliseren. Maar wat is een BIA precies en hoe voer je deze uit? Dat lees je in deze blog.

Meer recente berichten

Gros van de securityteams niet voorbereid op de toekomst
Verder lezen
Nieuwe gids moet zorg helpen bij cybersecurity
Verder lezen
Een DPIA: wat is het en wanneer heb je deze nodig?
Verder lezen
Onderzoek: 80 procent van de Nederlanders voelt zich bekeken tijdens online activiteiten
Verder lezen
Minister wijst op belang om na te denken over back up voor als systemen platliggen
Verder lezen
Driekwart ambtenaren ligt niet wakker van digitale veiligheid
Verder lezen
Teteringse politieman zocht privegegevens op van familieleden en Bredanaars
Verder lezen
NSC en CU komen met motie voor privacyvriendelijke leeftijdsverificatie
Verder lezen
Tweestapsverificatie voorkomt 80 procent van inbreuken
Verder lezen
Speech van minister van Justitie en Veiligheid van Weel tijdens de ONE Conference
Verder lezen