Skip to main content

Cyberaanvallen treffen bedrijven harder dan ooit: Grote verschillen tussen sectoren

De verzekeringsmakelaar Vanbreda registreerde vorig jaar elke week een nieuw cyberaccident bij een van zijn bedrijfsklanten. Dat is een toename met twee derde in vergelijking met het jaar daarvoor. In een op de 25 gevallen liep de schade op tot meer dan een miljoen euro.

Op basis van zijn klantenportefeuille analyseerde Vanbreda Risk and Benefits, de grootste verzekeringsmakelaar van het land, de cijfers over cyberrisico s en aanvallen van het afgelopen jaar. De cijfers heten representatief te zijn voor de hele markt, omdat Vanbreda meer dan 25.000 bedrijfsklanten bedient. De verzekeringsmakelaar behandelde in de voorbije tien jaar een driehonderdtal cyberschadedossiers, waarvan meer dan vijftig vorig jaar. Dat komt neer op gemiddeld een incident per week.

Uit de analyse blijkt niet alleen dat cyberaanvallen op ondernemingen frequenter voorkomen, maar ook dat de schade fors kan oplopen. In drie kwart van de gevallen bleef die beperkt tot 20.000 euro, zegt Tom Van Britsom, cyberexpert bij Vanbreda Risk and Benefits. Maar bij 16 procent van de getroffen bedrijven bedroeg de schade meer dan 100.000 euro. In 4 procent van de gevallen was zelfs sprake van meer dan een miljoen euro schade, doordat de bedrijfsactiviteiten moesten worden stilgelegd.

Phishing en hacking blijven grootste boosdoeners

De twee belangrijkste modi operandi blijven phishing en hacking. Bij negen op de tien cyberschadegevallen ligt een menselijke fout aan de basis, zegt Van Britsom. Ook incidenten bij leveranciers kunnen een ernstige impact hebben. Hij verwijst naar de foute software update van de beveiligingsreus CrowdStrike, die vorig jaar tot een van de grootste ICT pannes in jaren leiden. Bedrijven die afhankelijk zijn van een leverancier zijn kwetsbaar, zegt Van Britsom.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de CISO tijdens calamiteiten
Een cyber- of ransomware-aanval of een groot datalek: het is de nachtmerrie van elke gemeente. Op zo’n moment moet er snel gehandeld en besloten worden. De Chief Information Security Officer (CISO) speelt daarin een cruciale rol. Maar hoe ziet die rol er in de praktijk uit? Is de CISO vooral degene die meekijkt en adviseert, of iemand die ook actief meebeslist in het calamiteitenteam
De interne controlecyclus; zo maak je toetsing werkbaar
Een belangrijk onderdeel binnen de BIO 2.0 is de interne controlecyclus: hoe toets je structureel of je maatregelen ook echt doen wat ze moeten doen? Niet één keer per jaar omdat het moet, maar continu, als onderdeel van je dagelijkse praktijk. In deze blog laat ik zien hoe je die controlecyclus slim en werkbaar inricht.
Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.

Meer recente berichten

Cybersecurity awareness is belangrijk, maar niet alleen in oktober
Verder lezen
EU-voorstel voor Chat Control opnieuw op de schop
Verder lezen
Landen opgeroepen om VN-verdrag tegen cybercrime niet te ondertekenen
Verder lezen
Datalek Postcode Loterij gaf 1580 deelnemers inzage in elkaars gegevens – update
Verder lezen
Bedrijven controleren toeleveringsketen nauwelijks op cyberrisicos
Verder lezen
Gemeenteraad praat over Rekenkamerrapport Informatieveiligheid, culturele broedplaatsen en meer
Verder lezen
Camera op windmolens in Dronten: wat mag wel en wat mag niet?
Verder lezen
Cybersecurity overheid mist slagkracht en samenhang
Verder lezen
Waarom object storage onmisbaar wordt
Verder lezen
Gegevens van personeel afvalverwerker online gepubliceerd na ransomware-aanval
Verder lezen