Skip to main content

Inzageverzoeken vaak niet juist afgehandeld

Iedereen heeft het recht om te vragen welke persoonsgegevens een organisatie van hem, haar of hen gebruikt en hoe die gegevens worden gebruikt. In de aanloop naar de Dag van de Privacy op 28 januari 2025 onderzocht de European Data Protection Board, EDPB, hoe er met zulke inzageverzoeken wordt omgegaan.

Standaardwerkwijze ontbreekt

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat organisaties vaak niet beschikken over een standaardwerkwijze voor inzageverzoeken. Sommige organisaties weigeren onterecht verzoeken om inzage. Het komt ook vaak voor dat er onnodige drempels worden opgeworpen, bijvoorbeeld het opvragen van een identiteitsbewijs als dat niet nodig is.

Voor het onderzoek vroegen dertig Europese privacytoezichthouders, waaronder de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens, AP, aan 1185 publieke en private organisaties hoe ze omgaan met inzageverzoeken. De AP stelde de vragen aan 136 organisaties uit de publieke sector, waaronder 9 ministeries en 35 lokale overheden, en aan 116 organisaties uit de private sector.

Geen monitoring

De Europese uitkomsten komen grotendeels overeen met het beeld dat de AP in de dagelijkse praktijk ziet, schrijft de toezichthouder. In Nederland heeft dertig procent van de ondervraagde organisaties geen standaardwerkwijze voor inzageverzoeken. Een derde van de organisaties doet niet aan een systematische controle of monitoring van de behandeling van inzageverzoeken. Daarmee lopen ze het risico te laat of niet op inzageverzoeken te reageren.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Het algoritmeregister: Hoe gemeenten algoritmes verantwoord inzetten
Steeds meer gemeenten gebruiken algoritmes om hun werk efficiënter te maken. Handig, maar het brengt ook risico’s met zich mee voor privacy, veiligheid en transparantie. Daarom is er sinds 2022 een landelijk algoritmeregister. In deze blog lees je wat dit register inhoudt en hoe gemeenten algoritmes verantwoord kunnen gebruiken.
Waarom een DPIA onmisbaar is binnen gemeentelijke projecten
Vanuit de AVG en BIO moet je als gemeente allerlei (verplichte) maatregelen nemen. Zo moet je bij gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren. In deze blog lees je wat een DPIA precies is en waarom deze zo belangrijk is voor gemeentelijke projecten.
In 5 stappen naar een succesvolle GAP-analyse van de BIO
: Een GAP-analyse geeft snel inzicht in hoeverre jouw gemeente voldoet aan de normen van de BIO. Het laat zien wat al goed geregeld is en waar nog verbeteringen nodig zijn. Maar hoe voer je een GAP-analyse effectief uit? In deze blog ontdek je het aan de hand van een praktisch stappenplan.

Meer recente berichten

Eindhoven niet meer onder verscherpt toezicht om schenden privacyregels
Verder lezen
Orange bevestigt cyberaanval
Verder lezen
Voorpublicatie: Technologie en recht, hoe bewaar je het evenwicht?
Verder lezen
Autoriteit Persoonsgegevens moet duidelijker uitleggen wat wel en niet mag
Verder lezen
Signal dreigt met vertrek uit Zweden als nieuwe wet backdoor verplicht
Verder lezen
China ontkent betrokkenheid bij hacking Staatsveiligheid
Verder lezen
Meta ontslaat werknemers na lekken van vertrouwelijke informatie
Verder lezen
Amsterdam staakt gebruik van Microsoft Copilot
Verder lezen
CBS: bijna helft Nederlandse bedrijven gebruikt geen AI wegens privacy
Verder lezen
NIS2 geeft cyberbeveiliging bedrijven een boost
Verder lezen