Skip to main content

440.000 euro boete voor OLVG vanwege onvoldoende beveiliging medische dossiers

Het Amsterdamse ziekenhuis OLVG heeft een boete van 440.000 euro gekregen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Volgens de autoriteit had het ziekenhuis tussen 2018 en 2020 te weinig maatregelen genomen om toegang door onbevoegde medewerkers tot medische dossiers te voorkomen.

Er was niet genoeg controle op wie welk dossier bekeek. Ook was de beveiliging van de computersystemen niet op orde. Het OLVG heeft naar aanleiding van het onderzoek van de AP de vereiste verbeteringen doorgevoerd.

“Je moet erop kunnen vertrouwen dat wat jij met de dokter bespreekt, in de spreekkamer blijft’, zegt AP-vicevoorzitter Monique Verdier. “Je moet er toch niet aan denken dat mensen die daar helemaal niets te zoeken hebben, zomaar in de aantekeningen van de dokter over jou en jouw ziekte kunnen rondneuzen?”

“Patiënten moeten ervan uit kunnen gaan dat medewerkers alleen medische dossiers inzien als dat nodig is voor hun behandeling. Het OLVG nam te weinig beveiligingsmaatregelen om dit te waarborgen. Dat is ernstig en daarom legt de AP het OLVG nu deze boete op.”

Tip en datalekken

De AP begon met het onderzoek na een tip van een bezorgde burger. Verder zegt de organisatie dat er signalen uit de media kwamen en waren er twee datalekken. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat het ziekenhuis structureel niet goed omging met de toegang tot medische dossiers.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen