Skip to main content

Mogelijk gegevens van 18.000 personen met buitenlands diploma gelekt

et ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid meldt een mogelijk datalek bij de uitvoering van diplomawaardering als onderdeel van het inburgeringsstelsel. De persoonsgegevens zijn door een externe partij gezien die daar geen toegang toe had moeten hebben.

Minister Ingrid van Engelshoven heeft het datalek middels een Kamerbrief aangekondigd. Daarin staat dat het gaat om een lek bij Nuffic. Potentiële immigranten kunnen als onderdeel van hun inburgering hun buitenlandse diploma’s laten controleren door Nuffic. Die organisatie bepaalt vervolgens wat die diploma’s waard zijn op de Nederlandse arbeidsmarkt.

Nuffic

Nuffic draait op een digitaal aanvraagsysteem. Een Nederlands bedrijf met een vestiging in Servië, waar onder andere testers en ontwikkelaars van de software actief zijn, heeft het systeem gebouwd. Om die aan de software van Nuffic te laten werken, krijgen zij toegang tot geanonimiseerde persoonsgegevens. Buiten de Europese Unie mogen immers geen Europese persoonsgegevens verwerkt worden.

Gegevens zichtbaar voor werknemers buiten EU

Door een fout in het script dat de persoonsgegevens moest anonimiseren, waren gegevens zichtbaar in de testomgeving in Servië. Ongeveer 60 medewerkers van de Servische afdeling hebben toegang tot die gegevens gehad. Al die medewerkers hebben een verklaring ondertekend dat ze gegevens van hun werk niet openbaar zouden maken, maar hiermee is niet te garanderen dat dit niet alsnog gebeurd is. Er is overigens ook geen indicatie om aan te nemen dat dit wel het geval is.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen