Skip to main content

Stappenplan moet datalek na verlopen domeinnaam voorkomen

Om een datalek door een verlopen domeinnaam zo klein mogelijk te maken, biedt het ministerie van VWS samen met de experts van Stichting Z-CERT een stappenplan. Deze handreiking is gemaakt met en voor zorginstellingen. Aanleiding zijn datalekken bij onder meer 2 jeugdzorginstellingen door een verlopen domeinnaam.

In de handreiking wordt in stappen uitgelegd wat organisaties moeten doen als een domeinnaam wordt afgestoten. Domeinnamen die door de eigenaar niet worden verlengd, komen na 40 dagen automatisch weer vrij. Dan kan de domeinnaam worden geregistreerd door ieder willekeurig persoon. Dat kan datalekken, imagoschade of financiële schade tot gevolg hebben. Mail- en ander dataverkeer wat naar of via het verlopen domein gaat, komt dan immers in handen van derden.

Het stappenplan om dit tegen te gaan bestaat uit een drietal fases. Eerst is er het verkrijgen van inzicht welke domeinnamen er nog zijn, dan is er het maken van afspraken over het behoud van de domeinnamen, en uiteindelijk is er het goed afbouwen van de activiteiten rondom een domeinnaam. Advies is om een domeinnaam nog tenminste 10 jaar vast te houden, met de voorwaarde dat er minstens een jaar geen netwerkverkeer overheen loopt. Dat laatste moet een organisatie dus monitoren.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen