Skip to main content

Jeugdzorg Nederland krijgt 7 ton voor verbeteren informatiebeveiliging

Jeugdzorg Nederland heeft aan het kabinet een subsidiebedrag van 700.000 euro gevraagd. Met het bedrag wil de instantie de dataveiligheid bij jeugdhulpaanbieders verbeteren. Een deel van het gevraagde subsidiebedrag is inmiddels uitgekeerd, eind augustus wordt naar verwachting het restant toegekend.

Dat schrijft demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) Paul Blokhuis in een voortgangsbrief aan de Tweede Kamer. Daarin geeft de staatssecretaris een update over de toekenning van subsidies aan de jeugdzorg.

Jeugdzorg getroffen door meerdere datalekken

Vorig jaar werd de jeugdzorg met meerdere ernstige datalekken geconfronteerd. De meest spraakmakende was misschien wel het datalek bij Kenter Jeugdhulp. Uit onderzoek van RTL Nieuws bleek dat complete dossiers van kinderen met psychologische problemen op straat waren beland. De oude website van Jeugdriagg, de voorloper van Kenter Jeugdhulp, was niet beveiligd afgesloten. Daardoor konden kwaadwillenden misbruik maken van oude e-mailadressen.

RTL Nieuws verlengde de domeinnaam en kon zodoende de website overnemen. In korte tijd ontving de site honderden e-mails met privégevoelige details, zoals psychologische verslagen van behandelaars, informatie over medicijngebruik, problemen op school, verzoeken van advocaten en berichten van ouders gericht aan de instantie.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen