Skip to main content

Bijna iedereen tegen gluurapparatuur

De overgrote meerderheid van de werknemers in Nederland wijst het gebruik van gluurapparatuur af. Negen op de tien medewerkers voelt zich er niet comfortabel bij wanneer de werkgever de microfoon van hun computer controleert. Ook willen ze niet dat de ‘baas’ via de pc-camera met gezichtsherkenning checkt of iedereen wel achter zijn computer zit.

Dit blijkt uit Unisys Security Index, een wereldwijd veiligheidsonderzoek onder 11.000 consumenten, waaronder duizend uit Nederland. Ook tegenover andere tools voor monitoring en tracking staan werknemers afwijzend. 

Zeven van de tien werknemers vinden het onprettig wanneer hun werkgever de inlog- en uitlogtijden controleert. Vier op de vijf werknemers zijn niet gerust op het monitoren van responstijden van softwaretoepassingen om zo snel it-problemen te kunnen identificeren die mogelijk impact hebben op hun werk.

Jeroen Zonnenberg, hoofd Security Consulting bij Unisys, raadt organisaties aan hierover transparant te communiceren naar de werknemers. Anders dreigt wantrouwen te ontstaan. Afgelopen maart sprak de Tweede Kamer al haar bezorgdheid uit over de toename in het gebruik van ‘gluurapparatuur’. 

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen