Skip to main content

Datalekken hardnekkig probleem bij Samen Veilig en Veilig Thuis

Na meerdere incidenten lukt het Jeugdzorgbedrijf Samen Veilig Midden Nederland nog steeds niet om het veelvuldig lekken van gegevens te voorkomen. Na een groot datalek in 2019 is het ook de afgelopen jaren meerdere keren misgegaan. De laatste twee jaar zijn er meerdere incidenten geweest van mails met persoonlijke informatie die verstuurd werden naar willekeurige derden.

Het is te lezen in interne notulen van het jeugdzorgbedrijf. Ook meldde zich bij RTV Utrecht een slachtoffer van meerdere datalekken. Haar dossier ging tot haar afschuw naar een wildvreemde, terwijl ze zelf informatie uit een heel ander dossier kreeg toegestuurd.

Het bedrijf kwam eerder in het nieuws toen ze vergaten een website te sluiten. Destijds lagen er duizenden dossiers op straat. In 2019 onthulde RTL Nieuws dat 3.278 dossiers van 2.702 kinderen per ongeluk openbaar gemaakt zijn. In de dossiers staat uiterst gevoelige informatie, zoals psychische stoornissen, details over seksueel misbruik en zelfmoordpogingen. Het lek ontstond bij een naamsverandering. De oude website werd niet goed afgesloten. Anderen kochten het domein, en openden een e-mailserver, met daarop oude e-mailadressen. In die mailboxen kwamen de duizenden dossiers binnen, zonder dat Samen Veilig het opmerkte.

Dat het veel vaker fout gaat met vertrouwelijke informatie bij Samen Veilig, bleek eerder dit jaar uit correspondentie die RTV Utrecht heeft ingezien. In 2017, gelijktijdig met het grote datalek verloor een medewerker van het bedrijf twee tassen met vertrouwelijke dossiers van diverse clienten. De dossiers werden uit zijn auto gestolen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen