Skip to main content

Inperking privacy door cyberwet legitiem

De uitbreiding van de afluisterbevoegdheden van de inlichtingen en veiligheidsdiensten is noodzakelijk om toekomstige cyberdreigingen het hoofd te kunnen bieden. Privacybescherming en uitvoerbaarheid hoeven elkaar niet in de weg te staan.

Sinds 1 april ligt er een wetsvoorstel ter consultatie voor een tijdelijke aanpassing van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2017). Deze sleepwet bepaalt of en hoe de inlichtingendiensten (AIVD en MIVD) telefoon- en internetverkeer mogen afluisteren of aftappen.

Gelukkig legt de wet de afluisterbevoegdheid van de inlichtingendiensten wel aan banden. Zij mogen niet iedereen zomaar afluisteren. Voordat bijvoorbeeld internetkabels mogen worden afgetapt, moet de onafhankelijke Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB) toestemming geven.

Sinds de invoering van de Wiv 2017 is echter gebleken dat die een aantal dringende aanpassingen behoeft. Eerder dit jaar zei voormalig minister Henk Kamp (Defensie) dat de Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten slagvaardiger moeten worden. Volgens hem is Nederland met de handen op de rug gebonden terwijl landen als Rusland en China kunnen doen wat ze willen, hebben wij ethische principes en regels.

Minder toezicht

In het wetsvoorstel is opgenomen dat de inlichtingendiensten geautomatiseerde netwerken mogen scannen zonder toestemming vooraf. Het doel van het verkennen is om inzicht te krijgen in hoe een bepaald netwerk in elkaar zit. Bijvoorbeeld door in kaart te brengen welke hard- en software er is. Bij dit verkennen wordt er dus nog niet gehackt.

Kunnen de inlichtingendiensten dan ongecontroleerd deze bevoegdheid inzetten? Nee. De toezichthouder op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (CTIVD) gaat achteraf controleren of er wel rechtmatig is verkend. De gedachte is dat toezicht achteraf beter aansluit bij de dynamiek van de cyberaanpak.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

1 op 2 cyberaanvallen worden intern gepleegd
Verder lezen
Aanpassingen Handelsregister: meer privacy en verbeterde toegankelijkheid
Verder lezen
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen