Skip to main content

AIVD en MIVD moeten definitief data verwijderen

De Algemene en Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst, AIVD en MIVD, moeten data van miljoenen Nederlandse burgers vernietigen. De toezichthouder gaf de diensten daarvoor de opdracht. In een brief aan Bits of Freedom bevestigt het kabinet dat ze hiervoor uiterlijk drie maanden de tijd hebben.

Dat schrijft de burgerrechtenorganisatie in een persverklaring.

Minister legt advies toezichthouder naast zich neer

De AIVD en MIVD zijn in het leven geroepen op te waken over de nationale veiligheid van ons land. Om deze taak te vervullen, verzamelen de inlichtingendiensten grote hoeveelheden data van miljoenen Nederlandse burgers. Daarvoor gebruiken ze een techniek die snapshotten heet. De internetkabel wordt dan twee uur lang afgetapt.

Deze berg aan informatie bevat een hoop niet-relevante gegevens. Maar gezien de hoeveelheid aan gegevens kunnen de veiligheidsdiensten daar niet zomaar over oordelen: ze hebben tijd nodig om de bulkdata te analyseren. In de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2017) staat dat ze daar anderhalf jaar de tijd voor hebben. Vervolgens moeten ze binnen twee weken aangeven hoe en wanneer ze overbodige gegevens gaan vernietigen.

De inlichtingendiensten hebben de bewaartermijn meerdere malen overschreden. De Commissie van Toezicht op Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) tikte de AIVD en MIVD hiervoor op de vingers, maar zonder succes. Toenmalig minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Kajsa Ollongren greep niet in.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen