Skip to main content

Privacyfunctionarissen pessimistischer over gedragsverandering

Steeds meer functionarissen voor gegevensbescherming, FG s, geven aan te weinig tijd te hebben voor het uitoefenen van hun functie. Dat blijkt uit een enquete van het Centrum Informatiebeveiliging en Privacybescherming, CIP, onder 231 fg s bij overheden en andere publieke organisaties. Het lijkt er wel op dat de rol, die niet altijd de verdiende aandacht krijgt, steeds serieuzer wordt genomen.

Frictie

Het beeld, concludeert het CIP, is niet eenduidig: acht op de tien respondenten ervaren (sterke) verbetering in hun positie in de organisatie, maar daartegenover staat dat bijna de helft van hen nog als deeltijd-fg werkt, onvoldoende beschikbare tijd voor de functie-uitvoering zegt te hebben en toegenomen frictie ervaart met andere rollen.

Bijna de helft van de respondenten geeft aan te weinig tijd te hebben voor het uitoefenen van de functie – in 2018 was dat slechts een derde. Dat sentiment lijkt te worden bevestigd door het toenemende aantal respondenten (een stijging van 12 naar 33 procent) dat belangenconflicten zegt te ervaren of daarover bezorgd is. Hiervoor kunnen ook andere oorzaken zijn, zoals het feit dat ruim de helft van de FG s de functie in deeltijd uitvoert.

De budgetten zijn, in vergelijking met een CIP-enquete uit 2018, duidelijk schaarser en lager. Het voor de FG beschikbare personeel is afgenomen: Maar liefst 45 procent van de respondenten stuurt geen eigen medewerkers aan, iets dat in 2018 nog op 29 procent lag.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?

Meer recente berichten

Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland?
Verder lezen
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden
Verder lezen
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit
Verder lezen
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland
Verder lezen
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens
Verder lezen
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging
Verder lezen
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet
Verder lezen
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel
Verder lezen
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen