Skip to main content

Gemeente ict duurder door saas en Omgevingswet

Gemeenten waren in 2021 per inwoner meer geld kwijt aan ict dan in de jaren ervoor. De kostenstijging is vooral te wijten aan uitgaven aan software, en dan met name die voor de Omgevingswet, informatiebeveiliging en dure saas toepassingen. Dit blijkt uit de ICT Benchmark Gemeenten 2022 van adviesbureau M and I Partners.

De totale ict-kosten per inwoner bedroegen in 2021 96 euro. Dat is per inwoner drie euro meer dan in 2020 en tien euro meer dan in 2019. Het is het zesde jaar op rij dat de ict-kosten per inwoner meer stijgen dan de inflatie in dat jaar. Bovendien maken de ict-kosten de afgelopen jaren een groter deel uit van de totale gemeentelijke begroting. In 2016 bedroegen de ict-kosten 2,6 procent van de begroting, in 2021 was dit 3,2 procent.

Softwarekosten

De softwarekosten bedroegen in 2021 gemiddeld 33 euro per inwoner, een toename van vier euro ten opzichte van 2020. De helft van deze toename komt doordat gemeenten meer toepassingen afnemen als saas-applicatie. Het financiele systeem en bijvoorbeeld midoffice-software voor de Wet open overheid (Woo) worden daardoor duurder en een deel van de inhuurkosten van personeel verschuift naar software.

De onderzoekers verwachten dat de toenemende kosten van saas-applicaties de komende jaren voortzet. Het aanbod van zulke toepassingen neemt toe, hoewel volgens hen uiteindelijk wel wat applicaties op eigen servers blijven draaien. Voor deze applicaties is geen saas-alternatief of noodzaak van vervanging. De kosten van Office 365, het cloudgebaseerde kantoorportfolio van Microsoft, nemen waarschijnlijk niet meer toe. De meeste gemeenten hebben dit al in coronajaar 2020 geimplementeerd.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen