Skip to main content

Aandacht Hof van Twente voor informatieveiligheid verslapt

De aandacht van Hof van Twente voor informatieveiligheid verslapt enigszins. Dat merkt de lokale rekenkamer die in een onderzoek terugblikt op de geruchtmakende hack van eind 2020. Volgens de rekenkamer is de gemeenteraad te passief en ontbrak het bij de organisatie aan kennis en financiering.

Geringe aandacht

Hof van Twente ondervond door de hack aan den lijve dat ict en informatieveiligheid op de politieke agenda moeten staan en hoe groot de gevolgen van fouten kunnen zijn. De indruk bestaat dat de gemeente veel werk heeft verzet na de hack, schrijft de rekenkamer, maar dat de aandacht enigszins verslapt. Sinds de zomer van 2021 is namelijk geringe aandacht geweest vanuit de raad voor informatiebeveiliging en slechts twee partijen besteedden er aandacht aan in hun verkiezingsprogramma s.

De rekenkamer is in bredere zin kritisch op de rol van de raad als het gaat om informatieveiligheid: In de samenwerking tussen college en raad is het college leidend en initierend. De raad neemt weinig regie en laat zich leiden.

Signalen niet opgemerkt

Toen de criminele hackers eind 2020 binnendrongen, bleek er bij de gemeente een groot verschil tussen de bestuurlijke werkelijkheid en de dagelijkse praktijk, valt te lezen in het eindrapport De perfecte storm. In de verantwoordingsrapportages leek de gemeente in control te zijn, maar onderdelen van het informatiebeveiligingsbeleid waren nog in ontwikkeling en sommige onderdelen werden in de praktijk niet consequent uitgevoerd.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen