Skip to main content

Overheid en bedrijven moeten weerbaarder worden tegen cyberaanval

Overheidsdiensten en belangrijke bedrijven moeten beter bestand worden tegen digitale bedreigingen, vindt het kabinet. Dat kondigt nieuwe regels aan waar overheden, zogenoemde vitale bedrijven en leveranciers van digitale producten en diensten aan moeten gaan voldoen. De digitale dreiging is permanent en neemt eerder toe dan af, met alle mogelijke gevolgen van dien, zo staat te lezen in de zogeheten cybersecuritystrategie voor de komende jaren.

Om die dreiging het hoofd te bieden is actie nodig, vinden de betrokken bewindslieden. Ze willen meer verantwoordelijkheid neerleggen bij de overheid en specifieke sectoren. De nadruk op eenzijdige verantwoordelijkheid van het individu zien ze als een doodlopende weg. Onder vitale sectoren vallen bijvoorbeeld de stroom- en drinkwatervoorziening.

Het kabinet gaat er bij allerlei bedrijven en organisaties, waaronder ook de zorg, op aandringen meer aandacht te besteden aan cybersecurity. Ook scholen moeten veel meer aandacht gaan besteden aan informatiebeveiliging en privacy, bijvoorbeeld door dit te behandelen in hun jaarverslagen en crisisoefeningen te doen. Dat onderwijsinstellingen een interessant doelwit voor criminelen kunnen zijn, bleek begin dit jaar bijvoorbeeld toen de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam doelwit waren van een grote cyberaanval.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen