Skip to main content

Aanpak verwarde personen moeilijk door privacywetgeving

Gemeenten en woningcorporaties krijgen steeds vaker meldingen over overlastgevende en verwarde personen. Ze willen wel ingrijpen om deze mensen te helpen, maar de Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG, belemmert dat. De VVD wil dat het kabinet dit onderwerp op de agenda zet in Brussel.

Dat blijkt uit schriftelijke vragen van Jacqueline van den Hil en Ingrid Michon-Derkzen (beiden VVD) aan minister Conny Helder (Langdurige Zorg en Sport) en minister Dilan Yesilgoz-Zegerius (Justitie en Veiligheid).

Je wil ze in een vroeg stadium helpen

EenVandaag onderzocht hoe gemeenten en woningcorporaties omgaan met verwarde personen. Uit een rondgang bij de G40 -een netwerk van 40 Nederlandse gemeenten die 100.000 inwoners of meer hebben- dat zij grote moeite ervaren om deze mensen te helpen.

De Helmondse wethouder Cathelijne Dortmans vertelt aan het actualiteitenprogramma dat het veelal om mensen gaat die niet zozeer gevaarlijk zijn, maar directe zorg of hulp nodig hebben. Het gedrag van deze groep is veelal onvoorspelbaar en onberekenbaar, wat tot angst kan leiden voor de directe omgeving.

Op het moment dat het gedrag van verwarde mensen dreigt te escaleren, kunnen gemeenten ingrijpen. Daarvoor is de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) in het leven geroepen. Maar liever wil je ze in een vroeger stadium helpen, zo benadrukt Dortmans.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

OpenAI wordt geconfronteerd met privacyklacht in Oostenrijk
Verder lezen
EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen