Skip to main content

Ontbreken van logging bemoeilijkt corruptieonderzoek Belastingdienst

Doordat de computersystemen bij de Belastingdienst geen logbestanden bijhouden, is het lastiger om een integriteitsonderzoek naar een medewerker in te stellen. De procedures voor logische toegangsbeveiliging zijn dit jaar echter aangescherpt. Zo zorgt de fiscus ervoor dat ambtenaren toegang hebben tot informatie van burgers en bedrijven die relevant is voor hun taakuitvoering.

Dat schrijft staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst Marnix van Rij in een brief aan de Tweede Kamer.

Fiscus doet niet aan logging

Hij reageert daarmee op schriftelijke vragen van de VVD over het traceren van mogelijke corruptie bij de Belastingdienst. Begin oktober schreef NRC dat het voor de fiscus moeilijk is om te achterhalen welke informatie ambtenaren opvragen. Dat komt omdat de instantie geen loggegevens bijhoudt. Dat betekent dat medewerkers, in theorie, privacygevoelige gegevens van burgers en vertrouwelijke bedrijfsinformatie kunnen raadplegen en doorverkopen aan criminelen.

Naar aanleiding van de berichtgeving in NRC stelden Folkert Idsinga en Ingrid Michon-Derkzen (beiden VVD) kritische vragen aan staatssecretaris Van Rij en minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgoz-Zegerius. De VVD ers vroegen aan de bewindslieden onder meer hoe de Belastingdienst medewerkers controleert, en of er gevallen van corruptie bekend zijn.

Belastingdienst werkt met honderden, niet gekoppelde systemen

Staatssecretaris Van Rij heeft, mede namens minister Yesilgoz-Zegerius, de vragen van de VVD-fractie beantwoord. Hij erkent ruiterlijk dat het klopt dat de computersystemen van de Belastingdienst niet registreren welke informatie ambtenaren opvragen. De systemen zijn volgens de staatssecretaris niet opgezet om dit soort informatie vast te leggen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen