Skip to main content

Miscommunicatie in IT security leidt bij 68 procent van de bedrijven tot cybersecurity incidenten volgens onderzoek van Kaspersky  

Kaspersky heeft een wereldwijde enquete georganiseerd bij 1300 bedrijfsleiders om te bepalen in welke mate wederzijds begrip tussen leidinggevenden en beveiligingsteams een invloed heeft op de cyberweerbaarheid van bedrijven.

Meer dan de helft van de Belgische bedrijfsleiders (68 procent) ondervraagd door Kaspersky geeft toe dat een miscommunicatie met de IT-afdeling of het IT-securityteam heeft geleid tot minstens een cybersecurity-incident in hun organisaties. De meerderheid van de niet-IT-managers benoemt dat er een minder goede samenwerking is tussen de verschillende teams (35 procent). De situatie doet hen ook twijfelen aan de vaardigheden en capaciteiten van hun collega s, wanneer de communicatie met IT-security onduidelijk was (20 procent). 

Volgens het recente onderzoek van Forrester analytics besteden bedrijven gemiddeld 37 dagen en 2,4 miljoen dollar (ruim 2,2 miljoen euro) om een cybersecurity-inbreuk op te sporen en te herstellen. De wereldwijde enquete van Kaspersky onder meer dan 1300 bedrijfsleiders, toont aan dat 98 procent van de niet-IT-respondenten al eens geconfronteerd werden met miscommunicatie over IT-security. De communicatiestoring leidt meestal tot ernstige vertragingen bij projecten (71 procent) en cybersecurity-incidenten (68 procent). Respectievelijk 34 procent en 20 procent van de respondenten zegt zelfs meer dan eens met deze problemen te zijn geconfronteerd. Andere negatieve gevolgen zijn een verspild budget (71 procent), het verlies van een gewaardeerde medewerker (65 procent) en verslechterde relaties tussen teams (77 procent). 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen