Skip to main content

Privacy risico s in kaart brengen met een DPIA

Samen met het regionale partnerschap IGD Rijnmond, heeft het landelijk programmabureau op 31 maart een kennistafel georganiseerd over Data Privacy Impact Assessment, DPIA. Tijdens de bijeenkomst heeft Afke de Vries, Functionaris Gegevensbescherming van het Ikazia, de aanwezigen geinformeerd over de totstandkoming van de eerste DPIA en de benadering voor de toekomst. DPIA is een set van vragen bedoeld om mogelijke privacy risico s te identificeren en te evalueren.

Er werd gesproken over de eerste DPIA, waarbij het belangrijk is om te benadrukken dat een DPIA geen statisch proces is en regelmatig moet worden bijgewerkt in het geval van relevante ontwikkelingen. Er werd verkend of er mogelijkheden zijn om als regio s samen te werken op dit gebied. De Vries werd tijdens de sessie bijgestaan door twee van haar werkgroep collega s: Sandra van Hattem-Bout (werkzaam bij de kraamzorgorganisatie RST Zorgverleners) en Zeeger Beukenhorst (werkzaam bij het laboratorium en echocentrum Star-shl).

Werkgroep privacy en security

De Werkgroep Privacy en Security, die is voortgekomen uit een bestaande regionale samenwerking die zich bezighoudt met contractvraagstukken in ziekenhuizen (bijvoorbeeld bij de implementatie van Zorgplatform), heeft in samenwerking met leverancier HINQ een DPIA uitgevoerd in het partnerschap IGD Rijnmond. Deze bestaande groep is uitgebreid met vertegenwoordiging vanuit de eerste lijn (verloskundigen, kraamzorg, echo en Centrum Jeugd en Gezin) voor het VIPP Babyconnect project.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen