Beveiliging informatie geen prioriteit bij Ministerie van Buitenlandse Zaken

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken doet te weinig om de beveiliging op orde te brengen van de informatiesystemen die onder meer gebruikt worden voor diplomatenpost en documentenverkeer met de Europese Unie en de NAVO. Voor de Algemene Rekenkamer is de ernst en de hardnekkigheid van dit probleem reden om dit als een ernstige onvolkomenheid aan te merken.

In mei 2019 rapporteerde de Algemene Rekenkamer al dat de informatiebeveiliging van Buitenlandse Zaken onvoldoende was. Op 20 mei 2020 blijkt bij de publicatie van het verantwoordingsonderzoek dat dit ministerie de vorig jaar gedane aanbevelingen nog niet heeft afgerond. Bovendien voldoet het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor het derde jaar op rij niet aan de regelgeving die voor alle ministeries voor informatiebeveiliging geldt. Verder stelt de Algemene Rekenkamer vast dat de minister de Tweede Kamer een erg positief beeld geeft van deze problematiek.

Een van 11 gebruikte systemen volledig goedgekeurd

Vanuit het ministerie in Den Haag hebben de ruim 2.200 medewerkers contact met andere ministeries, buitenlandse ambassades en de 144 eigen ambassades en consulaten. Dat aantal neemt over de wereld toe door extra investeringen; er werken daar nog eens ruim 2.800 diplomaten en lokaal personeel. Het is voor dit ministerie een kerntaak om te overleggen met internationale partners. Met EU-instellingen, zoals de Europese Commissie, en met de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) gebeurt dat intensief. Geregeld gaat het dan om het uitwisselen van vertrouwelijke informatie. In 2019 werkte het Ministerie van Buitenlandse Zaken met 11 informatiesystemen. Slechts 1 daarvan is volledig geaccrediteerd. Accreditatie is een vereiste van de EU of NAVO en behelst een machtiging en goedkeuring om een systeem (veilig) te mogen gebruiken.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Dataminimalisatie: waarom minder soms meer is.
: In de digitale wereld waarin we leven, verzamelen we een enorme hoeveelheid gegevens. Maar in deze tijd van dataverzameling is er gelukkig ook een AVG-principe dat steeds meer aandacht krijgt: gegevensminimalisatie.
Hoe zorg je dat een SaaS-leverancier voldoet aan je beveiligingseisen?
Gemeenten besteden het beheer van software steeds vaker uit en maken hierbij gebruik van SaaS. Bij de selectie van een SaaS-leverancier is het belangrijk dat de leverancier weet wat er van hen verwacht wordt als het gaat om informatiebeveiliging. Want hoe zorg je ervoor dat ook die oplossingen aan de eisen van de gemeente voldoen?
Wat zijn de verplichtingen rondom het melden van een datalek?
Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt, is verplicht om een melding te maken bij de AP wanneer er zich een datalek heeft voorgedaan, zo ook gemeenten. Maar wanneer en voor welke datalekken moet je de AP informeren? En wanneer moet je het datalek melden aan de betrokkenen? Je leest het in deze blog.

Meer recente berichten

AI en regelgeving zorgen voor nieuwe uitdagingen
Verder lezen
Privacy: de poortwachter voor onze mensenrechten
Verder lezen
Nieuwe Archiefwet verslechtert positie burger
Verder lezen
Extra geld voor toezicht op nieuwe digitale wetgeving
Verder lezen
Oeps: gemeente Alkmaar maakt per ongeluk 236.000 euro over aan nepdirecteur
Verder lezen
Kuipers: dataopslag huisartsen is niet mijn zaak
Verder lezen
Consumentenbond klaagt Google aan en eist 750 euro per gebruiker
Verder lezen
Cisco VPN s zonder multifactorauthenticatie gericht op Akira Ransomware
Verder lezen
De dieven specialiseren zich. Er is een cybercrimineel voor iedereen
Verder lezen
Juridische strijdbijl weer opgegraven: Franse politicus wil Data Privacy Framework van tafel
Verder lezen