Gebruik van ANPR cameradata op goudschaaltje gewogen
Met een zekere regelmaat krijgt het CBS het verzoek nieuwe databronnen te gebruiken om zo te voorzien in de informatiebehoefte van de overheid. Dan is het zaak een zorgvuldige afweging te maken ten aanzien van die informatiebehoefte, bijvoorbeeld door na te gaan of er maatregelen moeten worden getroffen die het risico op een privacy inbreuk beperken tot een aanvaardbaar niveau.
Het CBS heeft onlangs zo n afwegingsproces afgerond na een vraag van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, IenW, om met ANPR data, Automatic Number Plate Recognition, meer inzicht te krijgen in de transitie naar zero emissievervoer in gemeenten.
Zero emissie
In steeds meer binnensteden ontstaan gebieden waar in de toekomst voertuigen die CO2 en fijnstof uitstoten niet meer mogen rijden. Dit geldt ook voor bedrijfsvoertuigen die nu bijvoorbeeld bedrijven bevoorraden. Om de betreffende gemeenten met hun beleid in de transitie naar zero emissievervoer te begeleiden is het zaak meer inzicht te krijgen in de verschillende aspecten: welke doelgroepen rijden de zones in en uit? Hoe vaak doen zij dit? Wat voor voertuigen zijn het? Voor welke voertuigen zijn uitzonderingen en mogelijk ontheffingen van toepassing?
VESDI platform
Het inzicht kan worden verworven door data samen te voegen. Enerzijds de kentekennummers, ANPR gegevens, van bedrijfsvoertuigen die zich in de stad begeven en die gemeenten zelf verzamelen. Maar die vertellen niet of de eigenaar bijvoorbeeld is verbonden aan een bloemenhandel of pakketdienst. Daarom zijn anderzijds data gewenst waarover het CBS de beschikking heeft. Het gaat om data van het platform VESDI, dat onder meer gegevens bevat over voertuigbezit, ritten en zendingen van bedrijfsvoertuigen. Het CBS heeft het VESDI platform ingericht met als doel te voorzien in informatie die overheden nodig hebben om beleid te maken en te monitoren. Het platform is nog in ontwikkeling, waardoor nu nog niet alle vragen kunnen worden beantwoord. Na het verzoek van het ministerie van IenW heeft het CBS daarom onderzocht of het ANPR data van Nederlandse gemeenten kan toevoegen aan het platform.
Privacygevoelige gegevens
Met kentekendata kan het CBS door koppeling de branche bepalen waarin het bedrijf actief is, zegt Frank Halmans. Hij is bij het CBS plaatsvervangend directeur van de directie Verkeer en Vervoer. Maar het gaat om zowel camera als locatiedata. Dat zijn privacygevoelige gegevens en daarom zijn we uiterst zorgvuldig omgegaan met het verzoek van het ministerie. Na een grondig afwegingstraject, dat bijna een jaar in beslag heeft genomen, heeft het CBS in februari van dit jaar besloten akkoord te gaan. De gemeente Utrecht gaat dit jaar als eerste formeel ANPR gegevens leveren, waarna wij de gevraagde analyses kunnen doen.
Verder lezen bij de bronLees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Waar en wanneer mag je vliegen met een drone in Nederland? | Verder lezen | |
Kwart cybersecurity incidenten bij Europese mkb ers door zwakke wachtwoorden | Verder lezen | |
Impact van generative AI op cybersecurity landschap groeit | Verder lezen | |
Politie luidt noodklok over encryptie op digitale platforms in Nederland | Verder lezen | |
Voorwaarden burgers en zorgverleners bij delen gegevens | Verder lezen | |
Tot 10 miljoen boete voor onaangepaste cyberbeveiliging | Verder lezen | |
Hoe AI de SOC expert te hulp schiet | Verder lezen | |
Kinderporno opsporen met detectiesoftware op mobiel: experts tegen EU wetsvoorstel | Verder lezen | |
Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF | Verder lezen | |
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort | Verder lezen |