Skip to main content

Banken willen live inzicht in telefoongegevens van klanten

Nederlandse banken en telecombedrijven pleiten voor een wijziging van de Telecommunicatiewet om bankhelpdeskfraude tegen te gaan. Banken willen bij de providers nagaan of iemand telefonisch in gesprek is tijdens het online overboeken van geld.

De Nederlandse Vereniging van Banken en NLconnect, de vereniging van Nederlandse telecomproviders, schrijven dat een wijziging in de Telecommunicatiewet nodig is om klanten te beschermen tegen babbeltrucs. De schade die bankhelpdeskfraude veroorzaakte in 2023 bedroeg 28 miljoen euro.

Uit onderzoek van banken blijkt dat slachtoffers in meer dan 75 procent van de gevallen tijdens de frauduleuze overboeking telefonisch in gesprek zijn met de oplichter. Als de bank dus tijdens de overboeking kan controleren of de klant in gesprek is en meer aanwijzingen voor fraude heeft, dan kan de bank de betaling blokkeren, totdat er contact is geweest met de klant. Op die manier kan veel fraude worden voorkomen, beweren de verenigingen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.
Van afspraken naar praktijk: grip op gegevensdeling in samenwerkingsverbanden
Gemeenten werken steeds vaker samen. Die samenwerking is logisch want samen kun je meer bereiken maar het betekent ook dat er steeds meer gegevens gedeeld worden. En dan is de vraag: hoe zorg je ervoor dat dit rechtmatig, veilig en transparant gebeurt, zonder dat je verstrikt raakt in verantwoordelijkheden of risico’s?
De CISO als strategisch adviseur van het bestuur
De CISO is niet alleen een technische expert, maar vooral een strategisch adviseur die bestuurders helpt digitale risico’s te begrijpen en bestuurlijke keuzes te maken.

Meer recente berichten

Nieuw onderzoek brengt toekomstige competentiekloof in cybersecurity in kaart
Verder lezen
Gegevens van Australische burgers uitgelekt via ChatGPT-gebruik door overheid
Verder lezen
De vijf cybergevaren voor de IT-manager
Verder lezen
Sunweb bevestigt datalek, klanten kregen betalingsverzoeken voor hun reis
Verder lezen
Cybercrime treft driekwart Nederlanders, maar lang niet iedereen houdt slimme apparaten up-to-date
Verder lezen
Ziekenhuis Dordrecht ontslaat medewerkers die 1100 dossiers bekeken
Verder lezen
Productielijnen onder aanval: hoe cybercriminelen de maakindustrie gijzelen
Verder lezen
Gen Z vertrouwt socialemediaplatforms bijna net zo veel als overheden bij de verwerking van hun data
Verder lezen
Nieuw beleid versterkt weerbaarheid overheidsketens
Verder lezen
EU-voorzitter Denemarken schrapt stemming over invoering chatcontrole
Verder lezen