Skip to main content

ENSIA Coordinator

De gemeente Delft is op zoek naar een coordinator voor het verantwoordingssysteem ENSIA. Je houd overzicht over ENSIA-acties en bent aanspreekpunt voor collega’s op dit gebied.

Inzetdetails

Standplaats: Delft
Startdatum: 1 september 2018
Einddatum: 5 maanden na start
Optie tot verlenging: Ja, 1 x 3 maanden
Uren per week: 16-20 uur
Deadline: 6 augustus 2018 (12 uur)
VOG vereist: Ja

Omschrijving werkzaamheden

Gemeentelijke verantwoording over informatiebeveiliging vindt plaats via het proces van ENSIA dat is gestart op 1 juli. Als coördinator ENSIA is het jouw taak om de eerste helft van het ENSIA traject te sturen. Dit houdt in dat je er voor zorgt dat er een zelfevaluatie over de BIG (Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten) plaatsvindt. In deze evaluatie zit tevens de verantwoording verwerkt over de volgende informatiesystemen: DigiD, Suwinet, BAG, BGT, PUN, BRP en BRO. Daarnaast zijn sinds 2018 enkele AVG eisen toegevoegd aan de vragenlijst. De deadline voor de beantwoording van de ENSIA vragen is 31 december 2018.

Het hulpmiddel voor de beantwoording van de vragen is de ENSIA tool. Binnen deze tool zijn vragen geformuleerd die de verschillende domeinen beslaan. De specialisten van ieder domein vullen zelf de vragen in.

Als coördinator houd je overzicht over de lopende acties rondom het ENSIA traject, de vragen die nog beantwoord dienen te worden en de onderlinge afstemming. Hierbij ga je proactief te werk en benader je zelf de collega’s die op basis van hun expertise antwoord kunnen geven op de vragen. Daarnaast ben je aanspreekpunt voor collega’s bij vragen over ENSIA, en onderhoud je contacten met het ministerie van BZK, de beheerder van ENSIA en VNG-Realisatie.

Je werkt onder verantwoording van de CISO van gemeente Delft.

Eisen

  • Je hebt minimaal HBO werk- en denkniveau (aan te tonen door een afgeronde HBO opleiding of minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring op HBO niveau);
  • Je hebt aantoonbare kennis van de BIG;
  • Je hebt minimaal één (1) jaar aantoonbare ervaring met informatiebeveiliging binnen de (lokale) overheid;
  • Je kunt snel schakelen tussen verschillende disciplines;
  • Je gaat proactief te werk;
  • Je kunt goed overzicht en structuur creëren;

Wensen

  • Je hebt aantoonbare werkervaring met de IT-audit ENSIA.
  • Je hebt een afgeronde opleiding op het gebied van IT-audit zoals een CISA-opleiding.

Competenties

  • Analytisch Vermogen (je krijgt veel informatie toegestuurd vanuit verscheidene domeinen binnen de organisatie. Het is van belang deze informatie helder te analyseren om tot een eenduidig oordeel te kunnen komen bij de beantwoording van de ENSIA vragen);
  • Plannen en organiseren (in korte tijd dien je met verschillende collega’s te communiceren om de benodigde informatie en documentatie te verzamelen. Een heldere planning is hierbij essentieel, het bewaken ervan ook);
  • Kwaliteitsgericht (je controleert de kwaliteit van de antwoorden voordat ze definitief worden ingestuurd);
  • Verantwoordelijkheid: (als ENSIA coördinator ben jij verantwoordelijk voor het tijdig insturen van alle ENSIA vragen in de tool. Daarnaast is het jouw verantwoordelijkheid om te rapporteren over de stand van zaken ten aanzien van de verantwoording over informatiebeveiliging).

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen