Skip to main content

Prioriteiten Internal Audit

Het grootste aandachtspunt voor de interne audits in 2019 is Cybersecurity, zo blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door Europese Instituten van Internal Auditors. 66% van de respondenten geeft aan cybersecurity één van de 5 grootste risico’s te vinden voor hun organisatie. 

In deze snel veranderende wereld heeft elke organisatie te maken met risico’s, die bovendien veelvuldig veranderen. Internal Audit jaarplannen zijn gebaseerd op inschattingen van deze risico’s. Het is dus een uitdaging om de aandacht te blijven richten op de risico’s die het belangrijkst zijn. Het rapport Risk in Focusgeeft gerichte input om de specifieke risico’s in de eigen organisatie te evalueren.

Twee topics die door de Nederlandse respondenten relatief hoog worden ingeschat, zijn cultuur en duurzaamheid. Dit zou verband kunnen houden met de hernieuwde Corporate Governance Code, waarin beide onderwerpen expliciet tot uiting komen, respectievelijk als element van effectieve governance en lange termijn waardecreatie.

In zeven Europese landen (Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Italië, Nederland, Spanje en Zweden) werden hoofden Internal Audit van toonaangevende ondernemingen uit verschillende bedrijfstakken geïnterviewd. Ook werd er een survey uitgezet, die is ingevuld door 311 respondenten werkzaam in een breed scala van sectoren.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen
NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen