Skip to main content

Stijging Digitale Volwassenheid

Er is een stijging geconstateerd in de digitale volwassenheid bij gemeenten. VNG Realisatie heeft hier onderzoek naar gedaan en de beschikbaarheid van 56 producten werd daarbij onderzocht. Over de hele linie werd een stijging gerealiseerd.

Ten opzichte van 2017 laat het onderzoek een stijging zien van het landelijk gemiddelde. Bij producten voor burgers steeg de gemiddelde digitale volwassenheid van 73 procent naar 76 procent. Bij producten voor ondernemers steeg het gemiddelde van 59 procent naar 63 procent. De best scorende gemeenten voor burgers zijn Bronckhorst met 100 procent en Amsterdam, Lansingerland en Zuidhorn met 97 procent, op de voet gevolgd door Den Haag en Breda (96 procent). Voor ondernemers scoren Waalwijk (100 procent), Den Haag (97 procent), Wassenaar (95 procent) en Maastricht (93 procent) het best. Een score van 100 procent betekent dat de gemeente voor alle producten die zij aanbiedt volledig digitaal volwassen is. Dat houdt in de meeste gevallen in dat de gemeentelijke website een vooringevuld aanvraagformulier biedt dat digitaal verzonden kan worden. Meer informatie over de aanleiding en uitvoering van het onderzoek vindt u in de toelichting (PDF).

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen