Skip to main content

Inlogmethoden online zaken overheid

Op deze pagina van Rijksoverheid vind je een overzicht van de inlogmethoden die je kunt gebruiken om online zaken te regelen die betrekking hebben op de overheid. O.a. eHerkenning en DigiD worden toegelicht.

DigiD

Steeds meer zaken kunt u online met de overheid regelen met uw DigiD. Met een eigen DigiD kunt u online gebruik maken van diensten van gemeenten, provincies, waterschappen, ministeries en uitvoeringsorganisaties (bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank). Maar ook academische ziekenhuizen, zorgverzekeraars, academische universiteiten en pensioenfondsen.

Wilt u DigiD aanvragen? Dit kunt u online doen via de website van DigiD. Als u in het buitenland woont en de Nederlandse nationaliteit bezit, kunt u ook een DigiD aanvragen.

eHerkenning

eHerkenning is een inlogmiddel voor bedrijven die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. U kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven. Als ondernemer gebruikt u uw eHerkenningsmiddel om gebruik te maken van de online diensten van meer dan 350 organisaties. Zo regelt u veilig en eenvoudig uw zaken met de overheid. Zo kunt u bijvoorbeeld VOG-aanvragen met eHerkenning online regelen via Justis. door erkende eHerkenningsleveranciers uitgegeven, onder toezicht van de overheid.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen