Skip to main content

Persoonsdatakluis en Regie op Gegevens

Op maandag 26 november overlegde de Tweede Kamer over een initiatiefnota m.b.t. de digitale kluis met persoonsgegevens waarmee de burger regie op de eigen persoonsgegevens krijgt. In dit artikel van Digitale Overheid lees je meer over de persoonsdatakluis en het overleg over dit concept.

‘De Commissie kiest voor het voeren van regie door de burger over zijn of haar persoonsgegevens. Invulling van dit principe kan naar de mening van de Commissie plaatsvinden door middel van zogenoemde digitale kluizen. De digitale kluis kan naast (vanuit de GBA aangeleverde) persoonsgegevens ook andere sectorale gegevens bevatten (zoals bijvoorbeeld het belastbaar inkomen) die door de administrerende instantie ter beschikking worden gesteld aan de burger. Via deze kluis heeft de burger een eigen overzicht van zijn of haar gegevens. De burger kan deze naar eigen inzicht verstrekken aan organisaties met een niet-publieke taak die daarin geïnteresseerd zijn.’
Citaat uit Rapport Commissie Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie

Regie op eigen gegevens

Met zo’n digitale kluis (digikluis) krijgt de burger regie op de eigen persoonsgegevens, want de burger heeft de sleutel van de eigen digikluis. Zoals initiatiefnemers Jan Middendorp (VVD) en Kees Verhoeven (D66) schrijven: ‘Met die online identiteit kunnen mensen de controle terugpakken over hun identiteit en persoonsgegevens bij de digitale overheid’. Greep op de online identiteit en over wie wat van je weet is ondertussen een majeur maatschappelijk vraagstuk geworden.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Hoe interne audits leiden tot verbetering
Informatiebeveiliging en privacy zijn essentieel, vooral voor gemeenten die werken met gevoelige gegevens en kritieke processen. Risicobeheer, naleving van wetgeving en continue verbetering zijn hierbij onmisbaar. Naast IT- en security-experts speelt ook de interne auditafdeling een cruciale rol. Maar hoe zorg je dat audits meer zijn dan een vinklijstje en echt bijdragen aan verbeteringen? In deze blog delen we de belangrijkste stappen, uitdagingen en praktische tips.
Het algoritmeregister: Hoe gemeenten algoritmes verantwoord inzetten
Steeds meer gemeenten gebruiken algoritmes om hun werk efficiënter te maken. Handig, maar het brengt ook risico’s met zich mee voor privacy, veiligheid en transparantie. Daarom is er sinds 2022 een landelijk algoritmeregister. In deze blog lees je wat dit register inhoudt en hoe gemeenten algoritmes verantwoord kunnen gebruiken.
Waarom een DPIA onmisbaar is binnen gemeentelijke projecten
Vanuit de AVG en BIO moet je als gemeente allerlei (verplichte) maatregelen nemen. Zo moet je bij gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitvoeren. In deze blog lees je wat een DPIA precies is en waarom deze zo belangrijk is voor gemeentelijke projecten.

Meer recente berichten

Kabinet positief over Europees plan voor cybersecurity ziekenhuizen
Verder lezen
Raad van State: politie bewaart data burgers te lang
Verder lezen
Eindhoven niet meer onder verscherpt toezicht om schenden privacyregels
Verder lezen
Orange bevestigt cyberaanval
Verder lezen
Voorpublicatie: Technologie en recht, hoe bewaar je het evenwicht?
Verder lezen
Autoriteit Persoonsgegevens moet duidelijker uitleggen wat wel en niet mag
Verder lezen
Signal dreigt met vertrek uit Zweden als nieuwe wet backdoor verplicht
Verder lezen
China ontkent betrokkenheid bij hacking Staatsveiligheid
Verder lezen
Meta ontslaat werknemers na lekken van vertrouwelijke informatie
Verder lezen
Amsterdam staakt gebruik van Microsoft Copilot
Verder lezen